برنامه آزمایشی پرداخت معاشات کارمندان دولتی از طریق مبایل (ام- پیسه) آغاز شد

اطلاعات روز: برنامه پرداخت معاشات کارمندان دولتی از طریق مبایل (ام- پیسه) به‌صورت آزمایشی از وزرات کار امور اجتماعی آغاز شد.
برنامه آزمایشی پرداخت معاشات کارمندان از طریق مبایل چهار ماه را دربر می‌گیرد که به گفته‌ی نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی، پس از چهار ماه این سیستم ارزیابی می‌شود، اگر نتیجه‌ی مثبت داده بود در سراسر کشور تطبیق می‌شود و اگر «رضایت کارمندان حاصل نگردید، به شکل فعلی معاشات کارمندان توزیع می‌گردد.»
خانم اوریاخیل در مراسم افتتاح این سیستم گفت که با این کار میزان خطر در انتقال پول کاهش خواهد یافت و امکان انتقال پول به مناطق ناامن میسر می‌شود.
او از اجراکنندگان این برنامه خواست که در دوره آزمایشی چهار ماهه، دقت لازم را برای جلب اعتماد مردم انجام دهند.
به گفته‌ی او، با انجام این کار نهادهای دولتی قادر به انتقال پول به تمام نقاط کشور شده و مردم می‌توانند پول نقد را از نمایندگی‌های خدمات تلفنی پول (ام- پیسه) دریافت کنند.
او به کارمندان وزارت کار اطمینان داد که در این دوره‌ی آزمایشی، هیچ گونه پول اضافی در پرداخت معاشات از کارمندان گرفته نمی‌شود.
او از تمام کارمندان وزارت کار خواست تا این سیستم آزمایشی را جدی تعقیب نمایند و به هر مشکلی که در جریان اجرای معاشات نظر به خدماتی که از طریق سیستم (ام- پيسه) وعده داده شده است بر بخورند، مقام وزارت را در جریان بگذارند.
با پایان این دوره آزمایشی و در صورت موفق بودن این برنامه، قرار است که حقوق ۵۰ هزار معلم نیز از طریق مبایل پرداخت و بعد حقوق صد درصد کارمندان دولت از طریق موبایل به آنان داده شود.
شرکت مخابراتی خصوصی روشن مسئولیت اجرای این طرح را به عهده دارد. نماینده شرکت روشن گفت این شرکت در زمینه‌ی تطبیق این برنامه با چهار بانک قراداد دارد، کارمندان می‌توانند از هر کدام این بانک‌ها معاشات خود را بگیرند.
احمد شفیع شریفی، مسئول روابط عمومی شرکت روشن گفت که علاوه بر چهار بانک در فروشگاه‌های بزرگ نیز نمایندگی‌های خود را افتتاح خواهد کرد و کارمندان می‌توانند مواد مورد نیاز خود را نیز با تخفیف مناسب خریداری کنند.
اکنون معاشات کارمندان دولتی به حساب‌های بانکی آنان انتقال می‌یابد و یا به صورت پول نقد به آنان پرداخت می‌شود.
به دلیل مشکلات درانتقال پول به مناطق ناامن و یا نبود نمایندگی بانک‌ها دراین مناطق و سایر روستاهای دور دست چالش‌های زیادی در پرداخت معاش کارمندان درسراسر کشور ایجاد می‌شود.
نجیب عزیزی، رییس تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) در این مراسم گفت که بانک مرکزی و وزارت مالیه (دارایی) افغانستان در این روند مشارکت دارند و مردم نگران ضایع شدن پول شان نباشد.
او گفت که با راه‌اندازی این خدمات هم از فرسودگی پول جلوگیری می‌شود و از طرف دیگر افغانستان از اقتصاد پول نقد به سمت پول الکترونیکی آهسته آهسته حرکت می‌کند.