سایه‌ی سنگین پناهجویان افغان در نشست بروکسل

اطلاعات روز: در آستانه‌ی برگزاری نشست بروکسل، مقام‌های افغان بر بازگشت داوطلبانه‌ی پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی تاکید کرده می‌گویند کشورهای کمک‌کننده‌ی اروپایی تهدید کرده‌اند که هزینه‌های مالی حمایت از پناهجویان را از کمک‌های مالی به افغانستان کم خواهند کرد.
صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه‌ی کشور که در نشست استماعیه‌ی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد، گفت اگر موضوع پناهجویان افغان در کشورهای اروپایی حل نشود، این موضوع بر کمک‌های مورد انتظار در نشست بروکسل تأثیر خواهد گذاشت.
آقای ربانی در نشست روز یک‌شنبه مجلس نمایندگان گفت اگر دولت برگشت پناهجویان را قبول نکند، همکاری کشورهای حامی خود را از دست می‌دهد.
وزیر امور خارجه علاوه کرد که براساس قوانین هیچ کشوری نمی‌تواند کشور دیگری را وادار کند تا اتباعش را به‌عنوان پناهجو قبول کند و دولت‌های کشورهای اروپایی و پارلمان‌های این کشورها به افغانستان هشدار داده‌اند که نمی‌توانند در کنار حمایت از دولت افغانستان، پناهجویان را هم حمایت کنند.
او گفت آن‌عده از پناهجویان افغان که درخواست پناهندگی‌شان رد شده باشد، برگردانده می‌شوند حتا به‌صورت اجباری.
به روز یک‌شنبه وزیران خارجه، مالیه و مهاجرین و عودت‌کنندگان به هدف ارائه‌ی معلومات در مورد نشست بروکسل به مجلس نمایندگان رفته و در جلسه‌ی استماعیه‌ی مجلس پیرامون موضوع مهاجرت و مهاجران افغان صحبت کردند.
صلاح‌الدین ربانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که برای دوام همکاری و حمایت بیشتر کشورهای حامی دولت افغانستان، باید در حل بحران مهاجرت با آنان همکار باشیم و برگشت اتباع کشور را پذیرفته و زمینه‌ی برگشت و ادغام پناهجویان افغان را در داخل کشور فراهم کنیم.
وزیر مالیه، اکلیل حکیمی هم گفت که در نشست بروکسل روی دو اجندای مهم که یکی اعلام کمک‌های کشورهای تمویل‌کننده برای افغانستان است و نیز بحث مهاجرت، صحبت خواهد شد. او گفت با درنظرداشت معیارهای قوانین بین‌المللی، افغانستان باید برگشت مهاجران را بپذیرد و درصورت نپذیرفتن برگشت پناهجویان، کشورهای تمویل‌کننده بودجه‌ی اختصاصی کمک‌های خود به افغانستان را کسر کرده و آن را در کشور خودشان برای پناهجویان به مصرف می‌رسانند.
آقای حکیمی که همچنان در مورد نشست بروکسل نیز گزارش ارائه نمود، گفت یکی از مشکلات عمده‌یی که در نشست بروکسل با آن مواجه خواهیم بود، موضوع مهاجرت است.
وزیر مالیه گفت در تمام مذاکراتی که با حامیان افغانستان صحبت شده، پیش‌شرط تعهدات مالی مشروط بر موضوع مهاجرین، مخصوصاً برای بازگشت آنان، مطرح نبوده است اما اگر تعللی از طرف ما صورت بگیرد که ما اولاد خود را دوباره به وطن خود پس به‌شکل آبرومندانه نیاوریم، این موضوع رابطه‌ی دوستی ما با کشورهای دوست افغانستان را چه در بخش پروژه‌های توسعه و نظامی متأثر خواهد ساخت.
سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان اما گفت که برگشت پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی براساس اعلامیه‌های مشترکی صورت خواهد گرفت که میان حکومت و کشورهای میزبان پناهجویان افغان به امضا رسیده است.
آقای عالمی افزود آن‌عده از پناهجویانی که براساس قوانین داخلی کشورهای میزبان پس از طی سه مرحله‌ی قانونی محکمه و نیز مطابق قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی مهاجرت، مستحق پناهندگی شناخته نشوند، به کشور برگردانده خواهند شد.
وزیر مهاجرین گفت شمار مهاجرینی که از کشورهای اروپایی برگردانده می‌شوند، «بسیار اندک» از ارقامی است که از ایران و پاکستان به کشور بازگشت می‌کنند.
هرچند آقای عالمی ارقام مشخصی را در رابطه به اخراجی‌های پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی ذکر نکرد اما گفت که به‌طور متوسط روزانه از پاکستان پنج‌هزار نفر و از ایران 1500 نفر به کشور، به‌صورت داوطلبانه و اجباری باز می‌گردند.
او گفت مهاجرانی که از پاکستان این روزها به کشور بازمی‌گردند در ظاهر به‌صورت داوطلبانه است اما اگر فشارها و سخت‌گیری‌های پاکستان در برابر مهاجران افغان نباشد، ارقام آن چیزی نیست که در حال حاضر می‌باشد. به گفته‌ی او تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان و اخیراً برخوردی که در مرز تورخم میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان رخ داد، از عوامل افزایش بازگشت مهاجران افغان از پاکستان می‌باشد.
این سه مقام بلندپایه‌ی حکومت وحدت درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌سازند که قرار است نشست بروکسل به تاریخ 4 و 5 اکتوبر در پایتخت بلژیک برگزار شود. گفته می‌شود در این نشست کشورهای حامی افغانستان قرار است تا 3.5 میلیارد دالر کمک سالانه به افغانستان متعهد شوند.
اخیراً روزنامه‌ی گاردین نیز در مقاله‌یی نوشته بود که کمک‌کنندگان بین‌المللی افغانستان در نشست بروکسل از افغانستان خواهند خواست دست‌کم 80 هزار پناهجوی اخراجی افغان را بپذیرد در غیر آن با کاهش کمک‌ها روبه‌رو خواهد شد.
گاردین نوشته بود که یادداشت‌های درزکرده پیش از نشست بروکسل نشان می‌دهد که اتحادیه‌ی اروپا بخشی از کمک‌های خود را منوط به پذیرش مهاجران از سوی افغانستان خواهد کرد، در حالی‌که این اتحادیه تصدیق می‌کند که وضعیت امنیتی در افغانستان در حال بدتر شدن است. مقاله نوشته بود که دولت افغانستان با آشفتگی‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و در احیای اقتصاد و ایجاد شغل برای جوانانی که به‌صورت دسته‌جمعی افغانستان را ترک می‌کنند، ناکام بوده است.
اما وزیر مهاجرین در نشست روز یک‌شنبه گفت شایعه است که می‌گوید حکومت توافق کرده است که حدود 80 هزار پناهجوی افغان را از اروپا به کشور بازگرداند، این یک دروغ محض است.
به نقل از گاردین، برای افغانستان جذب ۸۰ هزار اخراجی چالش‌برانگیز خواهد بود. از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون نزدیک به ۵ هزار افغان به‌طور داوطلبانه از اروپا به افغانستان برگشته‌اند.
در سال گذشته ۱۹۶۱۷۰ افغان در اروپا درخواست پناهندگی دادند که این تعداد درخواست، افغان‌ها را به دومین گروه بزرگ مهاجران تبدیل کرده است که به اروپا می‌روند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *