تفاهم‌نامه‌ی تولید برق از گاز طبیعی شبرغان میان وزارت انرژی و آب و یک شرکت خصوصی امضا شد

اطلاعات روز: تفاهم‌نامه‌ی تولید 52 میگاوات برق از گاز طبیعی شبرغان امروز (دوشنبه، 12 میزان) میان وزارت انرژی و آب و شرکت «بیات‌پاور» با حضور رییس‌جمهور غنی در ارگ امضا شد.
پروژه تولید برق از گاز طبیعی شبرغان در سه فاز است. اکنون تفاهم‌نامه‌ی فاز اول آن امضا شده که با تکمیل شدن فاز اول 52 میگاوات و با تکمیل شدن فاز سوم 192 میگاوات برق تولید خواهد شد.
قرار است شرکت تطبیق کننده پروژه‌، 252 میلیون دالر را روی این پروژه سرمایه‌گذاری کند.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب هنگام امضای این تفاهم‌نامه گفت براساس طرح اولی، شرکت «بیات‌پاور» ۲۵۲ میلیون دالر را روی سه فاز سرمایه‌گذاری می‌کند، اکنون شورای عالی اقتصادی تولید ۵۲ میگاوات برق را از فاز اول مورد تأیید قرار داده است.
به گفته‌ی او، این شرکت در جریان سه‌ ماه پروپوزل را به وزارت انرژی و آب می‌سپارد که پس از بررسی آن، به‌منظور تأیید به‌جلسه‌ی شورای عالی اقتصادی ارایه خواهد شد.
آقای عثمانی افزود که شرکت «بیات پاور» باید شرایط تخنیکی و زمان تطبیق قرارداد و نیز بهره‌برداری و منابع مالی این پروژه را مشخص نماید.
احسان‌الله بیات، رییس شرکت «بیات‌پاور» گفت که تطبیق این پروژه پس از امضای نهایی قرارداد، شش ماه را دربر خواهد گرفت.
آقای بیات افزود در فاز اول ۵۲ میگاوات برق از گاز طبیعی تولید می‌گردد، در فاز دوم این ظرفیت به ۱۵۰ میگاوات و در فاز سوم به ۱۹۲ میگاوات برق افزایش می‌یابد.
به گفته‌ی او، از طریق تولید ۱۵۲ میگاوات برق، دولت افغانستان سالانه ۹۰۰ میلیون افغانی و باتکمیل شدن فاز سوم سالانه ۳,۲ میلیارد افغانی عاید به‎دست خواهد آورد.
او گفت تولید انرژی برق از گاز طبیعی شبرغان به‌وسیله‌ی تکنالوژی و ماشین‌های مدرن و بدون ضایعات صورت می‌گیرد.