امضای 86 قرارداد پروژه‌های آبیاری و آب‌رسانی برای توسعه‌ی روستاها از سوی وزارت انکشاف دهات

اطلاعات روز: وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید 86 پروژه آب‌رسانی و آبیاری به ارزش بیش از 263 میلیون افغانی را با شماری از شرکت‌های خصوصی و شوراهای انکشافی روستا‌ها امضا کرده است.
نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات در یک نشست خبری امروز، سه‌شنبه 13 میزان، گفت قرار است این پروژه‌ها در ولایت‌های مختلف کشور تطبیق و عملی شود.
آقای درانی افزود این پروژه‌ها ضمن این‌که در توسعه‌ی روستاها کمک می‌کند با تطبیق آن بیش از 243 هزار فرصت کاری نیز ایجاد می‌شود.
از جمله 86 قرارداد امضا شده، 49 قرارداد آن در بخش‌های آبیاری و جلوگیری از تخریبات سیلاب‌ها، شامل ساخت کانال‌های آبیاری، دیوارهای استنادی، پُل، پُلچک، ترناب و سربند، می‌باشد و 37 قرارداد دیگر در بخش آب‌رسانی و تهیه آب آشامیدنی تطبیق و عملی خواهد شد.
وزیر احیا و انکشاف دهات افزود: «49 قرارداد به‌منظور تقویت سیستم‌های آبیاری به ارزش 203.7 میلیون افغانی از کمک‌های بانک انکشاف آسیایی تطبیق و عملی می‌شوند که بیش از 237 هزار تن به شکل مستقیم از این پروژه‌ها مستفید می‌شوند.»
قرار است این پروژه‌های آبیاری در ولایت‌های بامیان، غزنی، پکتیا، سمنگان، سرپل، کابل، خوست، بلخ، بغلان، بدخشان، غور، تخار، قندوز، ننگرهار و لغمان عملی شوند.
به گفته‌ی اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت وزارت احیا و انکشاف دهات، همچنان این وزارت طی چند ماه گذشته تنها در بخش تقویت سیستم‌های آبیاری و پروژه‌های جلوگیری از تخریب سیلاب‌ها از طریق برنامه انسجام ساحوی این وزارت در مجموع 601 قرارداد را به ارزش بیش از 3 میلیارد افغانی که در ولایت‌های مختلف تطبیق می‌شوند، امضا کرده است.

امضای 37 قرارداد پروژه‌های آب‌رسانی
وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گوید از میان این 86 قرارداد امضا شده، 37 قرارداد شامل پروژه‌های آب‌رسانی می‌باشد که قرار است در ولایت‌های پکتیکا، خوست، بادغیس، نورستان، دایکندی، هرات، غور، تخار، بلخ، قندهار، پروان، غزنی، فاریاب، فراه و کنر تطبیق و عملی شوند.
به گفته‌ی آقای درانی، با تکمیل این پروژه‌ها برای بیش از 61 هزار نفر آب آشامیدنی تامین خواهد شد.
وزیر احیا و انکشاف دهات می‌گوید که در حال حاضر 65 درصد مردم در سطح ملی (شهرها و روستاها) به آب آشامیدنی پاک دسترسی دارند. او گفت: «خوشبختانه براساس احصاییه اداره مرکزی، طی سال‌های گذشته در اثر تطبیق پروژه‌های آب‌رسانی وزارت احیا و انکشاف دهات دسترسی مردم دهات به آب اشامیدنی پاک نیز به 58،4 درصد رسیده است. در حال حاضر یکی از اولویت‌های کلیدی و مهم حکومت وحدت ملی تامین آب آشامیدنی برای مردم است.»
آقای درانی می‌افزاید یکی از اولویت‌های وزارت احیا و انکشاف دهات از طریق برنامه میثاق شهروندی تطبیق پروژه‌های بزرگ آب‌رسانی در سراسر کشور می‌باشد. او افزود: «با آغاز برنامه میثاق شهروندی و در جریان ده سال آینده مشکلات آب آشامیدنی مردم دهات را کلا مرفوع می‌سازیم.»
مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات مدعی اند که این وزارت از شروع سال مالی 1395 تاکنون به تعداد 1081 پروژه توسعه‌یی را در سکتورهای آبیاری، آب‌رسانی، ترانسپورت، صحت، انکشاف محل، تعلیم و تربیه، معیشت و برق به ارزش 296 میلیون دالر در سراسر کشور تطبیق کرده است.