وزارت معارف: تاکنون 80 هزار نمره زمین رهایشی برای معلمان توزیع شده است

اطلاعات روز: سید حمیدالله، سرپرست و معین مالی و اداری وزارت معارف می‌گوید این وزارت تاکنون80 هزار نمره زمین رهایشی را که 42123 جریب زمین می‌شود، به معلمان توزیع نموده است.
معین مالی و اداری وزارت معارف که در مراسم تجلیل از روز معلم در لیسه رابعه بلخی در کابل صحبت می‌کرد همچنان گفت در سال 1394 و 1395 نزدیک به 1700 جریب زمین به وزارت معارف انتقال یافته است.
به گفته‌ی وی در جریان این سال‌ها 4147 جریب زمین از غاصبان زمین و تصرف کنندگان ملکیت‌های دولتی مسترد شده و به وزارت معارف تحویل داده شده است.
سرپرست وزارت معارف در بخش دیگر از صحبت‌هایش گفت که اکنون در 18 ولایت 30133 نمره رهایشی به مساحت 16611 جریب زمین دیگر آماده‌ی توزیع به معلمان است.
این مقام وزارت معارف همچنان در مورد مشکلات معلمان گفت که با تغییر قانون کارکنان خدمات ملکی مشکل بست و قدم معلمان حل و امتیازات درجه تحصیل تمامی افراد که درجه‌ی تحصیل شان بلند می‌رود، اجرا خواهد شد.
براساس آماری که او ارایه کرد، قرار است تا اخیر سال تعلیمی جاری 3241 معلم از طریق رقابت آزاد استخدام و 2000 معلم دیگر به تقاعد سوق داده شوند؛ امری که به گفته‌ی وزارت معارف برای استخدام معلمان جدید فرصت فراهم خواهد کرد.
وزارت معارف افغانستان درحال حاضر بالای الکترونیکی‌سازی منابع بشری‌اش کار می‌کند و می‌گوید با فعال شدن این روند مشکلات زیادی در بخش اداری معلمان رفع می‌گردد. در کنار این، این وزارت در نظر دارد برای کوتاه سازی اجراآت برای معلمان سیستم HRMIS را نیز فعال کند.
پیش از این سوم جوزا در افغانستان از روز معلم تجلیل می‌شد اما در سال 1390 وزارت معارف اعلام کرد که بعد از این 13 میزان روز معلم خواهد بود.

روز معلم؛ یک معلم در ولایت پروان از سوی افراد مسلح کشته شد
از روز معلم در سراسر کشور گرامی‌داشت می‌شود، اما در همین روز یک معلم در ولایت پروان از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد.
مسئولان ریاست معارف ولایت پروان می‎گویند که مردان مسلح ناشناس صبح روز گذشته یک معلم را زمانی‌که از خانه به سوی مکتب برای تجلیل از روز معلم در حرکت بود، به قتل رساندند.
زلمی شهيد، رييس معارف پروان گفته است که این معلم مکتب محمد امين نام داشت و در روستای غلام علی ولسوالی بگرام هدف تيراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفته است.
تاکنون در پيوند به اين رويداد كسی بازداشت نشده اما پولیس پروان گفته است که بررسی‌های شان آغاز شده است.