کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی رسماً به کارش آغاز کرد

اطلاعات روز: کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به روز سه‌شنبه کارش را آغاز کرده و گفت به هیچ‌کس اجازه مداخله در کار خود را نمی‌دهد.
کمیته گزینش براساس فرمان تقنینی رییس جمهور غنی با پنج عضو که شامل نمایندگان دادگاه عالی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، یک نماینده جامعه مدنی و یک نماینده نهادهای مدافع حقوق زنان تشکیل شده است، درخواست‌های متقاضیان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند.
جاوید رشیدی عضو دادگاه عالی به عنوان رییس، ضیا لنگری عضو کمیسیون حقوق بشر، عبدالله شفایی عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، یوسف رشید نماینده جامعه مدنی و ماری اکرمی به‌عنوان نماینده نهادهای فعال حقوق زنان پنج عضو این کمیته هستند.
یوسف رشید، عضو این کمیته در یک نشست خبری گفت تاکنون اعضای کمیته گزینش نامزدان کمیسیون‌های انتخابات نزدیک به 600 درخواستی را دریافت نموده و تا عصر روز پنج‌شنبه هم درخواست عضویت از سوی این کمیته پذیرفته می‌شود.
او گفت: «کار عملی برای بررسی درخواست های نامزدان را شروع می‌کنیم و طرزالعمل کار ما نهایی شده است، تلاش می‌کنیم در مرحله تطبیق فهرست نامزدان را تهیه کنیم.»
قرار است این کمیته از میان صدها درخواست دهنده، 21 تن را به رییس‌جمهور معرفی می‌کند اما رییس‌جمهور هفت تن را کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را کمیشنر در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تعیین می‌کند.
در همین حال رحمت‌الله صالحی، مسئول برنامه‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید این کمیته باید طرزالعمل خود را بازنگری کند.
او که در این نشست خبری حضور داشت، تاکید کرد که این طرزالعمل باید به گونه‌یی زمینه‌ساز شفافیت در کار کمیته گزینش باشد و باید همگان بتوانند از آن اطلاع به‌دست بیاورند. او گفت: «روند به‌گونه‌ی خوب پیش می‌رود و امیدواریم که شفافیت لازم تا پایان کار کمیته در نظر گرفته شود.»
دیروز یک گروه کاری مشترک اعضای جامعه مدنی با برگزاری یک نشست خبری اعلام کردند که حکومت و گروه‌های سیاسی باید در امور کاری کمیته گزینش دخالت نکنند. اکنون این کمیته می‌گوید به هیچ‌کس اجازه دخالت در کارش را نمی‌دهد.
پس از ختم کار این کمیته، رییس جمهور غنی حکم تشکیل کمیسیون‌های جدید انتخاباتی را صادر خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *