شدت جنگ در هلمند پای مقام‌های بلندپایه‌ی افغانستان و ناتو را به لشکرگاه کشاند

اطلاعات روز: شدت حملات گروه طالبان در روزهای اخیر در اطراف شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند و شماری از ولسوالی‌های آن باعث شد که امروز، شنبه 17 میزان، مقام‌های بلندپایه‌ی امنیتی افغانستان و مأموریت حمایت قاطع به این ولایت بروند.
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و عبدالرحمان رحیمی، معین امنیتی وزیر داخله و جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای مأموریت حمایت قاطع (ناتو) در سفری به هلمند اوضاع امنیتی ولایت‌های هلمند، ارزگان و فراه را به بررسی گرفتند.
در چند روز اخیر طالبان حملات شدید را در اطراف شهر لشکرگاه آغاز کرده است که تا نزدیکی شهر پیشروی داشته‌اند.
براساس گزارش‌ها، از نیمه‌های جمعه‌شب درگیری در سه کمربند امنیتی شهر لشکرگاه همزمان آغاز شده است. اکنون نیز در ساحات باباجی، بشران و حوزه‌ی دوم شهر لشکرگاه، نبرد میان نظامیان افغان و جنگجویان طالب جریان دارد. بشران نزدیک‌ترین ساحه به مقام ولایت هلمند می‌باشند که تنها دریای هلمند بین این دو محل فاصله ایجاد کرده است.

عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و عبدالرحمان رحیمی، معین امنیتی وزیر داخله و جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای مأموریت حمایت قاطع (ناتو) در سفری به هلمند اوضاع امنیتی ولایت‌های هلمند، ارزگان و فراه را به بررسی گرفتند
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع و عبدالرحمان رحیمی، معین امنیتی وزیر داخله و جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای مأموریت حمایت قاطع (ناتو) در سفری به هلمند اوضاع امنیتی ولایت‌های هلمند، ارزگان و فراه را به بررسی گرفتند

صبح دیروز گزارش شد که پس از نبردهای شدید در حوزه‌ی سوم شهر لشکرگاه، چهار پاسگاه امنیتی به‌دست طالبان سقوط کرد.
یک مقام پولیس هلمند به صدای امریکا نیز سقوط چهار پاسگاه در مربوطات حوزه‌ی سوم امنیتی را تایید کرده و گفته است تداوم درگیری‌ها به دو طرف تلفاتی نیز وارد کرده است.
یک باشنده‌ی شهر لشکرگاه به اطلاعات روز گفت که تنها در مرکز شهر جنگ نیست، در نزدیکی‌های شهر جنگ شدید ادامه دارد که از طرف شب درگیری‌ها شدیدتر می‌شود. او گفت که مردم نگران سقوط شهراند و به همین خاطر بسیاری‌ها شهر را ترک کرده‌اند.
عمر زواک، سخن‎گوی والی هلمند پیش از سفر مقام‌های بلندپایه‌ی امنیتی به این ولایت گفته بود که ممکن پس از نشستی که دایر شده، در رابطه به امنیت حوزه‌های شهر لشکرگاه گام‌های جدی برداشته شود.
عبدالله حبیبی، وزیر دفاع در یک کنفرانس خبری در مورد جنگ هلمند گفته است: «در هلمند دشمن در میان خانه‌های مردم پنهان شده است. ما نمی‌توانیم برای زدن پنج یا ده نفر دشمن به مردم حمله کنیم. احتیاط در جنگ از سوی سربازان دلیل به درازا کشیدن جنگ شده است.»
آقای حبیبی افزوده: «دشمنان از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند. پل‌ها را تخریب می‌کنند، راه‌ها را بمب‌گذاری می‌کنند و به‌طور بی‌رحمانه‌یی مردم غیرنظامی را مورد حمله قرار می‌دهند.»
همزمان جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای مأموریت حمایت قاطع در نشستی با بزرگان قومی و نمایندگان مردم ولایت هلمند گفته است، نمی‌گذارند که لشکرگاه سقوط کند و نیروهای هوایی حمایت قاطع در اختیار نیروهای هوایی افغان قرار دارند.
نیکلسون گفته است که برای مهار وضعیت، شمار مشاوران مأموریت حمایت قاطع برای پولیس و ارتش افغانستان در هلمند افزایش خواهد یافت.
حیات‌الله حیات والی هلمند شام دیروز خبر داد که در نشست امنیتی با حضور مقام‌های ارشد امنیتی تصمیم گرفته شد که نیروهای امنیتی هلمند از حالت دفاعی برآمده و عملیات تهاجمی را آغاز کنند.
همچنان آقای حیات در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نوشته است که در این نشست تصمیم گرفته شد که به‌زودی عملیات پاکسازی در مناطق مختلف ولایت هملند برای سرکوب مخالفان مسلح آغاز می‌شود.
در حال‌حاضر جنگ در ولایت‌های هلمند، قندوز، ارزگان، فراه و بغلان به‌شدت ادامه دارد.