نی به کمیته مشترک هماهنگی رسانه‌ها و حکومت: به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی کنید

اطلاعات روز: دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‎گوید که در جریان یک هفته‌ی اخیر پنج خبرنگار در نقاط مختلف کشور مورد خشونت، لت‌وکوب، تهدید و اهانت قرار گرفته‌اند.
نی می‌گوید که این خشونت‌ها علیه خبرنگاران زمانی شدت گرفته که به‌تازه کمیته‌ی مشترک هماهنگی رسانه‌ها و حکومت ایجاد شده و وظیفه‌ی این کمیته رسیدگی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران است.
دفتر از این کمیته خواسته تا هرچه زودتر به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی نموده و عاملان این خشونت‌ها را به زودترین فرصت به دادگاه معرفی نماید.
در اعلامیه‌ی مطبوعاتی دفتر نی که امروز منتشر شده، آمده است که در جریان کمتر از یک هفته‌ی گذشته تاج محمد سکندر، خبرنگار رادیو کلید و رحمت الله نیکزاد خبرنگار الجزیره در ولایت غزنی، محمد حسن حکیمی خبرنگار و فعال مدنی در ولایت غور، عبدالصبور سریر، مدیر مسئول روزنامه افغانستان تایمز در کابل و احمد ولی سرحدی خبرنگار در ولایت زابل موردخشونت‌های جدی مواجه قرار گرفته‌اند.
در اعلامیه‌ی نی آمده که تاج محمد سکندر و رحمت الله نیکزاد در ولایت غزنی از سوی محافظان ریاست دادگاه استیناف این ولایت توهین و به مرگ تهدید شده‌اند. محمد حسن حکیمی خبرنگار در ولایت غور پس از تهیه و نشر یک گزارش انتقادی، از سوی یک از سناتور تهدید شده است.
احمد ولی سرحدی، خبرنگار در ولایت زابل به دلیل نشر یک گزارش انتقادی از سرقت یک موتر ریاست فواید عامه این ولایت توسط طالبان، اکنون از سوی مقامات ولایت زابل تحت فشار قرار گرفته و او را به دادستانی آن ولایت جلب کرده و خواهان وضاحت از این خبرنگار شده‌اند.
دفتر نی می‌گوید که در آخرین مورد، عبدالصبور سریر، مدیرمسئول روزنامه افغانستان تایمز یک‌شنبه‌شب در مربوطات حوزه ۱۵ پولیس شهر کابل در یک سوء قصد شدیداً زخمی شده و مهاجمان مسلح پس از لت و کوب موتر، تلفون همراه و دیگر وسایل‌اش را با خود گرفته فرار کرده‌اند.
دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از افزایش خشونت‌ها در برابر خبرنگاران ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیدگی به همه‌ی پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران شده است.
نی می‌گوید که عدم پیگیری قضایا و پرونده‌های خشونت در برابر خبرنگاران در چند سال گذشته سبب شده است تا «دشمنان آزادی بیان و مسئولان فاسد در ادارات دولتی» پس از نشر و پخش اخبار و گزارش‌های انتقادی به لت‌وکوب خبرنگاران پرداخته و تلاش می‌کنند با خشونت خبرنگاران را از افشاء چهره‌های فاسد و قانون‌شکن بازدارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *