رییس‌جمهور غنی: اصل مکافات و مجازات در رابطه به رویداد قندوز اجرا خواهد شد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی شام امروز (دوشنبه، 19 میزان) در دیدار با شماری از مردم ولایت قندوز در ارگ ریاست‌جمهوری گفته است که در ارتباط به رویداد اخیر قندوز و سقوط ساحات این شهر به‌دست طالبان اصل مکافات و مجازات بر مسئولان عملی خواهد شد.
آقای غنی گفته است قندوز در اولویت توجه رهبران حکومت قرار دارد و «نخست باید جهت و وضعیت را تغییر دهیم و سپس اصل مکافات و مجازات را تطبیق نماییم. ثبات به بی‌ثباتی نه، بلکه به اصلاحات تأمین می‌شود.»
غنی افزوده که در بخش‌های «ملکی و نظامی اصلاحات گسترده وارد می‌شود و در زمینه‌ی آوردن اصلاحات بنیادی حمایت مردم حتمی می‌باشد، زیرا بدون اصلاحات، در جنگ و صلح موفق شده ‌نمی‌توانیم.»
او تأکید کرده است که عوامل مشکلات داخلی قندوز باید تشخیص گردد.
از یک هفته به این‌سو در شهر قندوز جنگ شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی جریان دارد، طالبان در روزهای نخست حمله ساحات مهم شهر را تصرف کردند. هزارها خانواده آواره شده‌اند. این‌که چرا شهر قندوز در جریان یک سال و اندی دو بار به‌دست طالبان سقوط کرد، گپ‌وگفت‌هایی را در ارتباط به غفلت وظیفوی مسئولان، دست‌های پیدا و پنهان در سقوط این شهر استراتژیک در محافل سیاسی و بحث‌های رسانه‌یی خلق کرده است.
در همین حال نمایندگان مردم قندوز نیز در این دیدار از رییس‌جمهور خواسته‌اند که اصل مکافات و مجازات علیه مسئولان این ولایت تطبیق گردد و آنانی که در قبال انجام وظایف‌شان غفلت نموده‌اند، برخورد قانونی صورت گیرد.
آن‌ها گفته‌اند که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث در قندوز، افراد شایسته گماشته شوند و برای برقراری وضعیت به‌حالت عادی، اقدامات جدی صورت گیرد.
رییس‌جمهور همچنان گفته است که «در قندوز امنیت، مسئولیت و مشارکت می‌خواهیم و صدای قندوز صدای ملت است. دشمن می‌خواهد تعهدات و کمک‌های جامعه‌ی جهانی در بخش‌های نظامی و ملکی را در کنفرانس‌های وارسا و بروکسل برای افغانستان، زیر سوال ببرد.»

جنرال مراد: دلیل اصلی سقوط قندوز را افشا خواهم کرد
اظهارات رییس‌جمهور در مورد اصل مکافات و مجازات در ارتباط به رویداد قندوز در حالی‌ست که پیشتر والی قندوز جنرال مرادعلی مراد، معاون ستاد کل ارتش کشور که فرماندهی جنگ قندوز را به عهده دارد، مسئول سقوط قندوز دانسته و گفته بود که آقای مراد پیش از پاکسازی شهر قندوز، نیروهای امنیتی را به‌سمت ولسوالی‌ها برده بود.
اکنون آقای مراد هشدار داده است که پس از رفع مشکلات امنیتی دلیل اصلی سقوط شهر قندوز و چگونگی جابه‌جایی طالبان داخلی و خارجی در این ولایت را افشا خواهد کرد.
اسدالله امرخیل، والی قندوز پیش از آن‌که جنرال مراد را مقصر اصلی سقوط قندوز بداند، گفته بود که «فرمان مرگ مردم قندوز از جانب پروردگار صادر شده» و به شلیک گلوله از سوی گروه طالبان ربطی ندارد.
این اظهارات والی، واکنش رییس‌جمهور را نیز در پی داشت. آقای غنی یک‌شنبه‌شب در یک بیانیه‌یی تلویزیونی گفت که هیچ مسئول دولتی حق ندارد که با پیش‌کشیدن قضا و قدر و تفسیر غلط از یک موضوع عقیدتی بی‌مسئولتی خود را توجیه کند.

«پیشرفت نیروهای امنیتی در قندوز بسیار خوب است»
از سوی هم آخرین گزارش‌ها از قندوز از پیشروی نیروهای امنیتی در برابر طالبان حکایت دارد. صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله و محمد رادمنش، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ملی دیروز در نشست خبری گفتند که از یک‌شبنه‌شب به این‌طرف طالبان از ساحات حوزه‌ی دوم، بالاحسار، سرک بین الچین- خان‌آباد و قندوز و در شعاع چهار الی 12 کیلومتری از مرکز شهر عقب زده شده‌اند.
آقای صدیقی پیشروی نیروهای امنیتی را «بسیار خوب» توصیف کرد و گفت که طالبان تلفاتی را نیز متقبل شده‌اند، 22 تن از فرماندهان این گروه به‌شمول والی نام‌نهاد‌شان برای ولایت تخار در جریان یک هفته کشته شده‌اند.
آقای صدیقی گفت که عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی همچنان به‌شدت جریان دارد و نیروهای امنیتی این‌بار نمی‌گذارند که طالبان از ساحه فرار کنند یا پنهان شوند.
از سوی هم آقای صدیقی علت سقوط قندوز را به شرایط جنگی نسبت داد که گویا در شرایط جنگی از این اتفاقات می‌افتد.
این سخن‌گویان جابه‌جای طالبان در خانه‌های مسکونی، استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی، کارگزاری ماین‌های ضد پرسونل و ضد وسایط در خانه‌ها را از عوامل کندی عملیات نیروهای امنیتی در شهر قندوز خواندند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *