در هر 7 ثانیه یک دختر زیر 15 سال ازدواج می‌کند

اطلاعات روز: سازمان نجات کودکان به مناسب روز جهانی دختر گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در هر 7 ثانیه یک دختر زیر 15 سال در جهان ازدواج می‌کند.
براساس این گزارش، هند یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار ازدواج دختربچه‌ها را دارد. همچنان در کشورهای مثل افغانستان، یمن، هند و سومالی دختران 10 ساله مجبور به ازدواج با مردانی بسیار بزرگ‌تر از خود می‌شوند.
گزارش سازمان نجات کودکان می‌گوید ازدواج کودکان می‌تواند چرخه‌یی از آسیب‌ها و سوءاستفاده‌ها را در تمام جنبه‌های زندگی دختربچه‌ها ایجاد کند.
به نقل از رادیو زمانه، جنگ و درگیری، فقر، بحران‌های انسانی می‌تواند عوامل اصلی اجبار دختران به ازدواج باشد، حقوق ابتدایی دختربچه‌ها مثل آموزش، رشد و حق کودکی، به گفته هله تورنینگ مدیر بنیاد نجات کودکان با ازدواج در کودکی نقض می‌شود.
با توجه به گزارش سازمان نجات کودکان، کودکانی که ازدواج می‌کنند اغلب نمی‌توانند به مدرسه بروند و مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند و به آنان تجاوز جنسی می‌شود. آنان باردار و دچار بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ‌آی‌وی می‌شوند.
این گزارش که زیر نام «همه آخرین دختران» منتشر شده، کشورهایی را براساس بدترین شرایط برای تحصیل دختران و زنان، ازدواج در کودکی، بارداری در نوجوانی، مرگ مادران و همچنین تعداد زنان عضو پارلمان رتبه‌بندی کرده است. چاد، نیجر، جمهوری آفریقای مرکزی، مالی، سومالی بدترین کشورهای جهان در این زمینه هستند.
سازمان نجات کودکان همچنان در گزارش خود نوشته است که دخترانی که در کمپ‌های پناهجویی یا در متن بحران‌های اجتماعی و جنگ هستند، در خطر ازدواج در کودکی هستند و بسیاری از خانواده‌های پناهندگان، دختران شان را برای نجات از فقر و سوءاستفاده جنسی وادار به ازدواج می‌کنند.
در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که تعداد زنانی که در کودکی ازدواج کرده‌اند، اکنون 700 میلیون نفر است اما تا سال 2030 به 950 میلیون نفر می‌رسد.

افزایش ازدواج کودکان در افغانستان
این گزارش سازمان نجات کودکان درحالی منتشر می‌شود که در اواخر ماه سرطان امسال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد در سال 1394 خورشیدی، 235 مورد ازدواج کودکان در کشور به ثبت رسیده است؛ درحالی که در سال قبل از آن، 225 مورد ازدواج کودکان ثبت شده است.
یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر که در همایش «منع ازدواج کودکان» در کابل ارائه شد، موارد رو به افزایش ازدواج کودکان را نشان می‌دهد و می‌افزاید که هرسال به شمار قربانیان آن افزوده می‌شود. این گزارش دلایل افزایش این نوع ازدواج را دوام جنگ و ناامنی، عدم اجرای قانون، فقر فراگیر و رایج بودن سنت‌های ناپسند در افغانستان عنوان کرده است.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که دختران زیر سن ۱۸ سال بیشترین قربانی ازدواج‌های کودکان را تشکیل می‌دهند. این گزارش می‌گوید که بیشترین این کودکان دختر که به ازدواج وادار شده‌اند، در سنین بین ۱۱ الی ۱۵ سال بوده و ۵۷ درصد را تشکیل می‌دهند. کودکانی که بین سنین ۷ الی ۱۰ سال مجبور به ازدواج شده‌اند نیز در حدود ۶.۶ درصد قربانیان ازدواج‌های زیر سن هستند. ۳۶.۴ درصد قربانیان هم شامل کودکانی می‌شوند که در سنین بین ۱۶ الی ۱۸ سال قرار دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *