فرمانده پولیس قندوز: از مردم معذرت می‌خواهم، نتوانستم مانع ورود طالبان شوم/ باشندگان قندوز: عاملان سقوط قندوز باید مجازات شوند

اطلاعات روز: محمد قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پولیس ولایت قندوز از مردم این ولایت بابت سقوط بخش‌های شهر به‌دست طالبان معذرت خواسته و گفته است که هرچند بسیار تلاش کرده که مانع ورد طالبان به شهر شود، اما نتوانسته مانع این حادثه شود.
دفتر مطبوعاتی فرماندهی پولیس قندوز با نشر اعلامیه‌یی به نقل از آقای جنگل‌باغ نوشته، به نمایندگی از رهبری پولیس قندوز از باشندگان این ولایت پوزش می‌خواهم، چون وظیفه‌ی «ایمانی و وجدانی» نیروهای امنیتی کشور است که از تک‌تک شهروندان کشور دفاع کرده و زمینه‌ی امنیت مطمئن را برای آنان فراهم کنند.
فرمانده پولیس گفته که در درگیری‌های اخیر در مرکز قندوز مردم زیانمند شده‌اند و غیرنظامیانی که میان درگیری گیر مانده بوند، کشته و یا زخمی شده‌اند.
او همچنان خطاب به باشندگان قندوز گفته است که گفتنی‌های زیادی دارد اما به گفته‌ی او، نشده که حالا بگوید.
پیشتر معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی نیز بابت سقوط بخش‌های شهر قندوز به‌دست طالبان از مردم این ولایت معذرت خواسته بود.
استانکزی در کمیسیون امور دفاعی مجلس سنا گفته بود: «ما از مردم کندز معذرت می‌خواهیم و باید همه‌ی ما معذورت بخواهیم؛ چون آن‌چه را که باید انجام می‌دادیم و از این رویداد جلوگیری می‌کردیم، نکردیم؛ این کار به‌وقت و زمانش صورت نگرفت؛ اکنون ما در مرحله‌ی نهایی جنگ قرار داریم.»
سقوط بخش‌هایی از شهر قندوز به‌دست طالبان و طولانی شدن درگیری‌ها، پرسش‌های زیادی را در مورد سقوط این ولایت خلق کرده است. سال گذشته نیز این ولایت در همین ماه به‌دست طالبان سقوط کرد و جنگجویان طالب به مدت سه روز کنترل شهر را در دست داشتند.
رییس عمومی امنیت ملی علت اصلی سقوط قندوز را جنگ سیاسی میان والی و نمایندگان شورای ولایتی دانسته است.
اما پیشتر از آن والی این ولایت جنرال مراد علی مراد، معاون ستاد کل ارتش را مقصر سقوط قندوز دانسته بود. جنرال مراد بعداً گفت که با آرام شدن اوضاع علت‌های سقوط شهر را فاش خواهد کرد.
معذرت‌خواهی این مقام‌ها در حالی‌ست که سال گذشته نیز رحمت‌الله نبیل رییس‌ پیشین امنیت ملی بابت سقوط شهر قندوز معذرت خواسته بود.

باشندگان قندوز: عاملان سقوط قندوز باید مجازات شوند
در همین حال شماری از نمایند‌گان و باشند‌گان قندوز روز جمعه در نشستی در کابل خواستار مجازات عاملان سقوط این ولایت به‌دست طالبان شدند.
شرکت کنندگان این نشست تأکید می‌ورزند که اگرعاملان سقوط پارسال قندوز مجازات می‌شدند، فاجعه‌ی سقوط این شهر تکرار نمی‌شد.
آنان می‌افزایند که حکومت تنها طالبان را از داخل شهر قندوز بیرون کرده‌اند و اداره‌ی بسیاری از بخش‌های این ولایت هنوزهم به‌دست طالبان است.
عبدالله قرلق، دبیر مجلس سنا، گفته است: «از مسئول قندوز خودم پرسیدم که چه گپ است، برایم گفت که خیر و خیریت است. وی حتا مصاحبه هم می‌کند و می‌گوید که به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهم که اوضاع را مختل کند. حال من نمی‌دانم که معنای مختل چیست، این خود پرسش برانگیز است و باید مورد پرسش قرار بگیرد.»
جمعه باوری، یک بزرگ قوم در قندوز، گفته است: «علت چه بود که طالبان بی‌هیچ مقاومت داخل شهر شدند.»
محمد امین ایماق، بزرگ قومی دیگر درقندوز، گفت: «دو موترسایکل سوار با کلشینکوف که آمد این‌ها با توپ و تانگ‌شان به سوی میدان هوایی فرار می‌کنند. این جای تأسف نیست؟ این پلان شده نیست؟»
نمایندگان مردم قندوز هشدار می‌دهند که هرگاه عملیات گسترده برای پاکسازی طالبان در این ولایت راه‌اندازی نشود، این ولایت «بار دیگر سقوط خواهد کرد.»

معاون حوزه‌ی سوم امنیتی پولیس قندوز کشته شد
تازه‌ترین خبرها از قندوز حاکی است که جمیل پروانی، معاون حوزه‌ی سوم امنیتی پولیس این ولایت در نتیجه‌ی انفجار ماین کنارجاده‌یی کشته شده است.
فرید امیری، آمر حوزه‌ی سوم پولیس شهر قندوز گفته است که انفجار حوالی ساعت 9 پنج‌شنبه‌شب هنگامی رخ داد که معاون این حوزه با فرمانده بلوک سوار بر موتر رنجر، به این حوزه رسیدند. به گفته‌ی آقای امیری، فرمانده بلوک هنوز ناپدید است.
گروه طالبان گفته که انفجار کار جنگجویان این گروه بوده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی این گروه مدعی شده که دراین حمله معاون حوزه‌ی سوم امنیتی پولی و چهار سرباز دیگر کشته شده‌اند.
بر اساس آمارها جنگ چند روز در شهر قندوز بیش از 40 هزار خانواده را آواره کرده‌است. در حال‌حاضر وضعیت در قندوز بهتر شده و آورگان دوباره به شهرشان بر می‌گردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *