وزیر مهاجرین: پاکستان در قبال مهاجرین افغان کاملاً سیاسی عمل می‌کند

اطلاعات روز: سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان در دیدار با معاون سفیر ایالات متحده امریکا در کابل گفته است که پاکستان در قبال مهاجرین افغان کاملاً سیاسی عمل می‌کند.
آقای عالمی به روز شنبه در رابطه به عوامل افزایش عودت کنندگان گفت که عملیات‌های موثر نیروهای امنیتی علیه مخالفین و تطبیق پروژه‌های اقتصادی بزرگ از طریق دولت افغانستان باعث امیدواری مردم به آینده‌ی خوب شده و در کنار آن فشار و اذیت پولیس پاکستان باعث شده است که عودت مهاجران از پاکستان بیشتر شود.
وزارت مهاجرین با نشر خبرنامه‌یی به نقل از آقای عالمی نوشته است: «پاکستان در قبال مهاجرین کاملاً سیاسی عمل می‌نماید و از موجودیت آن‌ها به مثابه آله‌ی فشار جهت دستیابی به خواست‌های خود عمل می‌کند.»
وزیر مهاجرین در این دیدار افزوده است که پاکستان به تعهدات خود پابند نبوده و بعد از ختم میعاد کارت‌های مهاجرین سرنوشت آن‌ها معلوم نیست و اگر با ختم سه ماه دیگر که بر معیار کارت‌های مهاجرین افزوده شده است، اذیت و فشار پولیس پاکستان بیشتر گردد، افغانستان با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
او گفته است کشورهایی که به‌خاطر مهاجرین به پاکستان کمک می‌نمایند، باید به جای آن به افغانستان کمک کنند تا این کشور بتواند با مشکل جدی که با آن مواجه است، مقابله کند.
عالمی بلخی همچنان از کشورهای بزرگ چون امریکا خواسته که بالای پاکستان فشار بیاورد تا نسبت به مهاجرین برخورد انسانی و بشردوستانه داشته و کارت‌های مهاجرین را تمدید و فاقدین کارت را راجستر کند و نیز بگذارد عودت داوطلبانه باشد.
وزیر امور مهاجرین درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌سازد که اخیراً رییس جمهور غنی نیز گفته بود پاکستان از مهاجران افغان منحیث فشار سیاسی بر حکومت افغانستان استفاده می‌کند.
آقای غنی گفته بود باوجود این‌که پاکستان چنین رویکردی نسبت به مهاجران افغان دارد اما «مهاجرین افغان بخشی از وجود ما است و ما در زمینه‌ی عودت باعزت و حفاظت از حقوق آنان تلاش خواهیم کرد.»
پاکستان در چند ماه گذشته فشار بر مهاجران افغان را بیشتر کرده است و روزانه بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار مهاجر افغان را اخراج می‌کند. پس از تنش مرزی در تورخم میان افغانستان و پاکستان، فشارها بر مهاجران افغان نیز افزایش یافت.