چهار عامل عمده‌ی مرگ و میر 70 درصد مادران هنگام زایمان در افغانستان

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه می‌گوید «فشار خون بالا هنگام زایمان، زایمان نزد افراد غیرمسلکی، خونریزی شدید هنگام زایمان، عدم دسترسی به مراکز صحی در مناطق دوردست کشور» از جمله عوامل مرگ‌ومیر 70 درصد مادران هنگام زایمان می‌باشد.
همچنان این وزارت می‌گوید که خونریزی بعد از ولادت از عوامل عمده‌ی مرگومیر ماداران است که ۵۶ درصد مادران به این دلیل جان می‌دهند.
به گفته‌ی این وزارت، با توجه به کاهش قابل توجه مرگ‌ومیر مادران در هنگام زایمان، آمار این میزان هنوز در مناطق ناامن و دورافتاده‌ی کشور بالا است.
بر اساس آمار این وزارت، از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۵ میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزدان ۵۰ درصد کاهش یافته ‌است.
وزارت صحت عامه روز یک‌شنبه 25 میزان، سمپوزیم ملی را جهت تقویه‌ی فعالیت‌ها و ایجاد راهکاری‌های مؤثر در زمینه‌ی کاهش مرگ‌ومیر مادران برگزار کرد.
قمرالدین صدیقی، مشاور وزارت صحت عامه، برگزاری این سمپوزیم را در عرصه‌ی کاهش مرگ‌ومیر مادران یک گام مهم تلقی نموده و گفته است که این سمپوزیم می‌تواند وزارت صحت عامه و شرکای کاری این وزارت را جهت رسیدن به اهداف تعین‌شده‌ی پالیسی ملی صحت که قرار است تا سال 2020 تعداد مرگ‌ومیر مادران را از 327 به 250 تن در هر 100 هزار ولادت زنده کاهش دهد، کمک نماید.
در سال 2002 در هر صد هزار زایمان، حدود ۱۲۰۰ مادر در هنگام زایمان جان می‌دادند. وزارت صحت می‌گوید که اکنون این ارقام به کمتر از ۲۳۰ مورد پائین آمده است.
همچنا وزارت صحت می‌گوید که کمبود کارکنان صحی طبقه‌ی اناث در مناطق دوردست کشور یکی از چالش‌های عمده در راستای کاهش مرگ‌ومیر مادران می‌باشد و این وزارت در تلاش است تا از طریق تربیه‌ی نرس قابله‌ها و کارکنان صحی این مشکل را برطرف کند.