رییس‌جمهور: مداخله در کار کمیته گزینش پیگرد عدلی و قضایی به دنبال دارد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی امروز (دوشنبه، 26 میزان) در نشستی با اعضای کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‎های انتخاباتی در ارگ گفته است که مداخله در کار این کمیته «جرم» است و کسانی که مداخله کنند، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار می‌گیرند.
ارگ ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی نوشته است: «رییس‌جمهور خطاب به اعضای کمیته‌ی گزینش گفت که استقلالیت شما را صد در صد حمایت می‌کنم و هرکسی که در این پروسه مداخله کند، مجرم محسوب می‌شود و تحت پیگرد عدلی و قضایی قرار می‌گیرد.»
جاوید رشیدی، رییس کمیته گزینش در این نشست به رییس‌جمهور اطمینان داده است که اصل بی‌طرفی در انتخاب نامزدان برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی رعایت خواهد شد. آقای رشیدی خبر داده است که تا کنون هیچ‌گونه مداخله در اجراآت کمیته گزینش نشده است.
کمیته گزینش براساس فرمان تقنینی رییس جمهور غنی با پنج عضو در 13 میزان رسماً به کارش آغاز کرد و درخواست‌های متقاضیان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند.
قرار است این کمیته از میان صدها درخواست دهنده، 21 تن را به رییس‌جمهور معرفی می‌کند. رییس‌جمهور از میان آن‌ها هفت تن را کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را کمیشنر در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تعیین می‌کند.
رییس کمیته گزینش گفته است که این کمیته در اجراآت‌اش مستقل است و اطمینان داده که استقلالیت کاری شان به همین منوال ادامه خواهد یافت.
رشیدی افزوده که این کمیته در چند مرحله روی اسناد کاندیدان کار می‌کند و مرحله نهایی براساس قانون انتخابات و معیارها و طرزالعمل های مشخص، فهرست بندی و در زمان معین، نهایی می‌گردد.
خانم ماری اکرمی، یک عضوی کمیته گزینش گفته خانم‌هایی که تاکنون برای عضویت در کمیسیون‌های انتخابات درخواست داده‌اند دارای تحصیلات عالی می‌باشند. او ابراز امیدواری کرده که از آدرس خانم‌ها افراد شایسته و توانا انتخاب گردند.
رییس‌جمهور غنی از شیوه‌ی شفاف کار کمیته گزینش قدردانی کرده و گفته است «من هیچ‌گونه سفارشی را روی کسی ندارم و مداخله در این روند جرم است.»
در همین حال آقای غنی خطاب به اعضای کمیته گزینش گفته که پروسه به‌صورت شفاف انجام شود و انتخاب کاندیدان هم از طریق مصاحبه با شفافیت کامل و در حضور داشت نمایندگان ارگان‌های مختلف صورت گیرد.
آقای غنی از از علاقمندی زنان به‌خاطر شمولیت در این روند ستایش و از علاقه‌مندی آنان در این پروسه ابراز خرسندی کرده است.