نیروهای ارتش دوباره بایومتریک می‌شوند

اطلاعات روز: وزارت دفاع ملی اعلام کرده است که روند دوباره بایومتریک نیروهای ارتش را به دستور رییس‌جمهور غنی از سر گرفته است.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع با نشر بیانیه‌یی گفته است که هدف بایومتریک دوباره این نیروها شفافیت در موجودیت یا عدم موجودیت «سربازان خیالی» در صفوف نیروهای ارتش کشور است.
آقای وزیری می‌گوید که روند دوباره بایومتریک نیروهای ارتش روز یک‌شنبه، 25 میزان رسماً آغاز شد و در نخست وزیر دفاع و معاون اول‌اش دوباره مشخصات شان را ثبت سیستم بایومتریک کردند.
او می‌افزاید که این روند در «مدت کم» بر تمام نیروهای ارتش کشور تطبیق می‌شوند.
در چند سال اخیر گزارش‌های متعدد در مورد موجودیت «سربازان خیالی» در صفوف نیروهای امنیتی کشور منتشر شده است. براساس این گزارش‌ها، ده‌ها هزار سرباز صرف به‌صورت خیالی در نیروهای امنیتی کشور اند.
به تازگی جان سپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) از وزارت دفاع امریکا خواسته بود تا در مورد ده‌ها هزار «سرباز‌ خیالی» در صفوف نیروهای امنیتی افغان که معاش می‌گیرند اما وجود فیزکی ندارند، اطلاعات دهد.
آقای وزیری در بیانیه‌اش با اشاره به این گزارش‌ها گفته است که وزارت دفاع ملی بارها گفته است که حقوق تمام پرسونل نیروهای ارتش از طریق دو بانک خصوصی؛ عزیزی بانک و کابل بانک، پرداخت می‌شود و موجودیت «سربازان خیالی» در جمع نیروهای ارتش «دور از امکان» است.
در ماه میزان سال گذشته در پی افزایش ناامنی‌ها در کشور، رییس جمهور غنی اعلام کرد که در چهارچوب نیروهای امنیتی افغان آمار خیالی وجود دارد و در این مورد بررسی‌ها آغاز شده است. اما تاکنون جزئیات این بررسی‌ها منشتر نشده است.
در سیستم بایومتریک هویت یک فرد با تمام جزئیات چون: نشان تمام انگشتان دست، عکس چشم و … با دقت لازم ثبت می‌شود که امکان اشتباه در آن وجود ندارد.
وزارت دفاع معتقد است که با بایومتریک نیروهای ارتش موجودیت یا عدم موجودیت سربازان خیالی در جمع این نیروها روشن می‌شود.
اما جان ساپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در نامه‌اش به وزارت دفاع امریکا گفته بود که سیستم بایومتریک تنها زمانی می‌تواند تاثیر داشته باشد که آمار دقیق نیروها همواره گرفته و بروز شود.