واکنش ارگ به اظهارات اسماعیل خان و نگرانی وزارت داخله از فعالیت گروه‌های مسلح غیرمسئول

اطلاعات روز: ارگ ریاست‌جمهوری به سخنان محمد اسماعیل خان، از رهبران سابق جهادی و وزیر پیشن انرژی و آب کشور واکنش نشان داده و گفته است دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان تنها وظیفه‌ی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌باشد.
پیشتر محمد اسماعیل خان گفته بود اگر وضعیت امنیتی بدتر شود فرماندهان پیشین جهادی در برابر دهشت‌افگنان سلاح به‌دست خواهند گرفت.
همچنان مقام‌ها در وزارت امور داخله از فعالیت گروه‌های مسلح غیرمسئول ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که حکومت برنامه‌یی طرح کرده‌است که بر بنیاد آن این افراد یا در چارچوب نیروهای دولتی کار کنند یا خلع سلاح خواهند شد.
آقای اسماعیل خان روز یک‌شنبه، 25 میزان از مجاهدین پیشین در هرات خواست تا برای نبرد احتمالی با گروه‌های دهشت افگن آماده باشند. او هشدار داده و تأکید کرده است که اگر تهدید‌های امنیتی به هرات برسند، بدون‌ گرفتن اجازه از کسی برای سرکوب طالبان دست به کار خواهد شد.
اسماعیل خان حکومت وحدت ملی را حکومت «دست نشانده» از سوی کشورهای خارجی خوانده و گفته است که بی‌‌توجهی حکومت به هشدار مجاهدین مبنی بر افزایش ناامنی‌ها باعث سقوط شماری از مناطق به دست مخالفان شده است.
اما ارگ ریاست‌جمهوری در واکنش به این اظهارات، گفته است که هیچ گروهی حق ندارد در کشور سلاح گرفته و خودسرانه جبهات جنگ علیه مخالفان مسلح را رهبری کند.
هارون چخانسوری، سخن‎گوی رییس‌جمهور به رادیو آشنا صدای امریکا گفته است که طبق قانون اساسی، استفاده از «قوای مشروع» از صلاحیت‌های نیروی دفاعی و امنیتی افغانستان است.
آقای چخانسوری گفته است: «اگر اشخاصی علاقمند کمک در این بخش استند، بیایند به صفوف اردوی ملی و نیرو های امنیتی و دفاعی وطن بپیوندند و آن‌ها را بیشتر تقویت کنند، تا یک مرجع مشروع قوا باشند و از وطن و شهروندان به‌صورت اساسی دفاع کنند.»
او در واکنش به این گفته‌ی آقای اسماعیل خان که حکومت وحدت ملی را دست نشانده‌ی خارجی‌ها خوانده، گفته که حکومت وحدت ملی یک حکومت انتخابی و براساس آرای مردم تشکیل شده است.
افزایش ناامنی‌ها در بخش‌هایی از کشور زمینه‌ها را برای ملیشه‌سازی فراهم ساخته‌است و در بخش‌هایی از کشور گروه‌های مسلح غیر مسئول برای فعالیت آشکار آماد‌گی می‌گیرند.
افزون بر اظهارات اسماعیل خان به تازگی گزارش‌ها از ولایت جوزجان حاکی‌ست که صدها تن از مردم این ولایت به قصد مبارزه با طالبان مسلح شده‌اند.
با این حال نجیب‌الله دانش، معاون سخن‌گوی وزارت امور داخله ضمن ابراز نگرانی از وجود گروه‌های مسلح غیرمسئول به طلوع نیوز گفته است: «این افراد در درازمدت مشکل‌آفرین استند و برنامه‌هایی روی دست است که اینان باید شامل چوکات نیروهای امنیتی شوند.»
در کنار فعالیت افراد مسلح غیرمسئول حکومت برخی‌از این گروه‌ها را زیر نام پولیس محلی یا خیزش مردمی پشتیبانی می‌کند.
بارها از درگیری افراد مسلح غیرمسئول گزارش‌های منتشر شده است. این افراد در بخش‌های مختلف کشور باعث اذیت و آزار مردم نیز شده‌اند. نگرانی‌ها این است که این افراد در آینده خطرناک اند و ممکن از دل این گروه‌ها، گروهی همانند گروه طالبان برآیند.
در ماه قوس سال گذشته رییس‌جمهور غنی در سفری به ولایت قندوز مخالفت شدید خود را با گروه‌های مسلح غیرمسئول اعلام کرد و گفته بود که دیگر به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد که نیروی مسلح غیرمسئول داشته باشد.
آقای غنی تأکید کرده بود: «این اخطار آخر است یا بیایید و در چوکات دولت خدمت کنید یا قوای امنیتی را در مقابل‌تان استفاده می‌کنیم.»
غنی گفته بود: «هیچ کسی حق جزیه گیری و جمع‌آوری عشر از مردم را نداشته و سیاسیون بعد از این اجازه داشتن پولیس محلی را ندارند و در صورت تداوم فعالیت گروه‌های مسلح خودسر، علیه شان اقدام خواهد شد.»
اکنون بیشتر از یک سال از این گفته‌ی رییس‌جمهور می‌گذرد، اما از فعالیت‌های گروه‌های مسلح غیرمسئول بیشتر گزارش می‌شود. گفته می‌شود که ناتوانی نهادهای امنیتی در شکست گروه‌های هراس‌افگن فرصتِ ملیشه‌سازی ایجاد کرده‌است.