بدهکاران شرکت برشنا کی‌هایند؟

اطلاعات روز: «د افغانستان برشنا شرکت» فهرستی از بدهکارانش را منتشر کرده که نشان می‌دهد شماری از نهادهای دولتی، مقام‌های ارشد دولتی، نمایندگان مجلس و افراد زورمند در شهر کابل میلیاردها افغانی هزینه‌ی برق خود را پرداخت نکرده‌اند.
در این فهرست نام 2099 فرد در کابل ذکر شده است که حدود سه میلیارد افغانی از شرکت برشنا بدهکاراند.
این شرکت می‌گوید از شرکت‌های مخابراتی و شهرک‌های رهایشی گرفته تا مقام‌های حکومتی، اداره‌های دولتی، دکان‌ها، شرکت‌های تولیدی و صنعتی، کارخانه و کارگاه‌ها و حتا دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان از این شرکت بدهکاراند.
وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی شرکت برشنا به روز دوشنبه در یک نشست خبری فهرست 73 تن از مقام‌های ارشد دولتی، نمایندگان مجلس و افراد زورمند را فاش کرد که بیش از 100 هزار افغانی بدهکاری مصارف برق خود را در چندین دوره نپرداخته‌اند.
سخن‌گوی برشنا گفت: «براساس حکم صریح رییس‌جمهور، اسامی این اشخاص و افراد افشا می‌گردد و اگر تا یک ماه آینده قروض‌شان را تحویل نکنند، به دادستانی معرفی خواهند شد.»
براساس فهرست منتشر شده از سوی شرکت برشنا، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور، کریم خلیلی معاون دوم رییس‌جمهور پیشین، دفتر، خانه و پسران عبدالرب رسول سیاف، لالی حمیدزی، وکیل ناصر، عبدالرحیم ایوبی اعضای مجلس نمایندگان، تلویزیون نورین، آیینه، تمدن، دعوت، ژوندون و شماری از افراد زورمند از جمله کسانی هستند که پول برق‌شان را تحویل نداده‌اند.
به نقل از سلام‌وطندار، بر بنیاد این فهرست، مصرف انرژی برق مقبره‌ی برهان‌الدین ربانی در 12 دوره «861202»، سید منصور نادری در 15 دوره «132381»، ریاست‌جمهوری در 3 دوره «531224»، حاجی الماس زاهد نماینده‌ی مجلس و مشاور رییس‌جمهور در 10 دوره «1307067»، نجیب‌الله کابلی در 3 دوره «800993» و عبدالرب الرسول سیاف در 6 دوره «1482865» و فرزندانش هر کدام عبدالستار، حبیب‌الرحمان و عبدالقادر به ترتیب هر کدام در 7،7 و 12 دوره «1681351»، «974859» و «197449» افغانی شده است.

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور، کریم خلیلی معاون دوم رییس‌جمهور پیشین، دفتر، خانه و پسران عبدالرب رسول سیاف، لالی حمیدزی، وکیل ناصر، عبدالرحیم ایوبی اعضای مجلس نمایندگان، تلویزیون نورین، آیینه، تمدن، دعوت، ژوندون و شماری از افراد زورمند از جمله کسانی هستند که پول برق‌شان را تحویل نداده‌اند
جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس‌جمهور، کریم خلیلی معاون دوم رییس‌جمهور پیشین، دفتر، خانه و پسران عبدالرب رسول سیاف، لالی حمیدزی، وکیل ناصر، عبدالرحیم ایوبی اعضای مجلس نمایندگان، تلویزیون نورین، آیینه، تمدن، دعوت، ژوندون و شماری از افراد زورمند از جمله کسانی هستند که پول برق‌شان را تحویل نداده‌اند

همچنان بر اساس فهرست منتشر شده از سوی برشنا، معاون اول رییس‌جمهور «34880851» افغانی پول صرفیه‌ی برق خود را پرداخت نکرده و «1659629» افغانی دیگر هزینه‌ی برق دو مهمان‌خانه‌ی آقای دوستم است که تاکنون پرداخت نشده است.
کریم خلیلی، معاون دوم رییس‌جمهور پیشین «5323467» افغانی قرضدار است. همچنان «1078783» افغانی هزینه‌ی برق خود و خویشاوندان نعیم لالی حمیدزی، عضو مجلس نمایندگان گفته شده است. حدود «300» هزار افغانی صرفیه برق وکیل ناصر و «254» هزار افغانی صرفیه‌ی برق عبدالرحیم ایوبی از دیگر اعضای مجلس نمایندگان است که تاکنون پرداخت نشده است.
سخن‌گوی شرکت برشنا گفت که این افراد از بدهکاران دایمی شرکت برق افغانستان هستند که به‌دلیل بدهکاری یا به افراد فنی شرکت اجازه‌ی قطع برق‌شان داده نشده یا این‌که بعد از قطع برق دوباره خودشان برق را وصل کرده‌اند.
وحیدالله توحیدی گفت برشنا از بدهکارانی که بیشتر از 100 هزار افغانی بدهکاراند، پرداخت بدهی به‌صورت قسط را هم می‌پذیرد اما از تمام بدهکارانی که کمتر از مبلغ بدهکاراند به شرکت برق کابل مراجعه کنند.
رییس برق کابل، محب‌الرحمان مومند نیز در این نشست گفت که بارها به بدهکاران برای پرداخت صرفیه‌ی برق‌شان گوش‌زد شده اما به این هشدارها توجهی نشده است.
رییس برق کابل گفت در مجموع نهادهای دولتی یک میلیارد و 600 میلیون افغانی، نهادهای تجارتی بیش از 785 میلیون افغانی و منازل رهایشی 947 میلیون افغانی بدهکار هستند. او گفت از جمله بدهکاران منازل رهایشی، 700 میلیون افغانی مربوط به کسانی است که حاضر به پرداخت بدهکاری‌شان نیستند و 247 میلیون افغانی نیز به کسانی ارتباط می‌گیرد که ملکیت‌شان در مسیر سرک قرار گرفته و تخریب شده است.
مسئولان شرکت برشنا گفتند که تا یک هفته‌ی دیگر فهرست بدهکاران دیگر ولایت‌ها هم تهیه شده و افشا خواهد شد.
شرکت برشنا درحالی فهرست بدهکارانش را فاش می‌سازد که سه سال پیش این شرکت اعلام کرد سالانه به ارزش 30 میلیون دالر امریکایی برق به‌صور غیرقانونی توسط مقام‌های دولتی، فرماندهان سابق جهادی و افراد زورمند مصرف می‌شود.