امنیت ملی: هفت گروه آدم‌ربا را در شهر کابل بازداشت کرده‌ایم

اطلاعات روز: ریاست عمومی امنیت ملی اعلام کرده است که مأموران این اداره در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی هفت گروه آدم‌ربایان حرفه‌یی را که در جمع 29 نفر اند، در شهر کابل شناسایی و بازداشت کرده‌اند.
در خبرنامه‌ی امنیت ملی که یک نسخه‌ی آن به روزنامه اطلاعات روز رسیده، آمده است که حسیب الله، ننگیالی، علی احمد، مقیم، الیاس، سید اشرف و میرویس سردسته‌های این هفت گروه آدم‌ربا بوده که هم‌راه با 21 تن از افراد‌شان در شهر کابل مصروف دزدی‌های مسلحانه و اختطاف تجار ملی، صرافان و شهروندان خارجی بوده‌اند.
ریاست امنیت ملی در خبرنامه‌اش شماری از قضایایی آدم‌ربایی توسط این هفت گروه را نیز نشر کرده است.
در خبرنامه آمده است که گروه آدم‌ربایی هفت نفری حسیب الله و بکتاش، حاجی غلام حیدر، صراف در سرای شهزاده را در ماه ثور از سرک هواشناسی ناحیه 15 شهر کابل ربوده و در بدل رهایی وی شش میلیون دالر امریکایی درخواست کرده بودند. اما مأموران امنیت ملی آقای غلام حیدر را از سرک شتل ناحیه 11 شهر کابل از چنگ ربایندگان آزاد و به فامیل‌اش سپردند.
خبرنامه افزوده که گروه شش نفری ننگیالی، حاجی روزالدین یک از تجار ملی را در ماه ثور امسال از ساحه پلچرخی ربوده و در بدل رهایی او 600 هزار دالر امریکایی درخواست کرده بودند که آقای روزالدین توسط مأموران امینت ملی از چنگ ربایندگان آزاد شده است.
براساس خبرنامه، علی احمد و علی یاور یک کودک خردسال بنام تقی را از مربوطات ناحیه 13 ربوده و در بدل رهایی او600 هزار افغانی از خانواده‌اش تقاضا نموده بودند، اما مأموران امنیت ملی تقی را از چنگ ربایندگان آزاد و به خانواده‌اش سپرده‌اند.
در خبرنامه آمده که طوفان فرزند بهادر دانش‌آموز صنف دوازدهم که توسط مقیم، سردسته آدم‌ربایان از مربوطات ولسوالی شکردره ولایت کابل ربوده و به ولسوالی سید خیل ولایت پروان انتقال داده شده بود، در بدل رهایی طفل از خانواده‌اش 500 هزار دالر امریکایی مطالبه کرده بودند. مأموران امینت ملی ربایندگان را بازداشت و طوفان را به خانواده‌اش سپردند.
در یک رویداد دیگر، الیاس، سردسته آدم‌ربایان سه تن بنام‌های جهاد، تواب و نورآغا را کشته و یک تن را زخمی کرده، اما خودش نامعلوم بوده است. محکمه ولایت پروان در فیصله‌ غیابی الیاس را به اعدام محکوم کرده بود. اما مأموران امنیت ملی در یک عملیات ویژه در ماه گذشته الیاس را از مربوطات ناحیه یازدهم شهر کابل بازداشت و به پنجه قانون سپرده‌اند.
خبرنامه افزوده که یک قاچاق‌بر انسان بنام میرویس که در شهر استانبول ترکیه اقامت داشته، یک نوجوان پاکستانی را بنام مزمل با خود به افغانستان آورده و در روستایی رباط ولسوالی بگرام ولایت پروان نگهداری می‌کرده است که در در بدل رهایی مزمل 20 هزار دالر امریکایی از خانواده‌اش خواسته بود، اما مأموران امنیت ملی در یک عملیات ویژه میرویس را بازداشت و مزمل را پس از رهایی به خانواده‌اش تحویل داده‌اند.

آمر جنایی سابق ولسوالی استالف عامل یک اختطاف در سال 1393
از سوی هم در خبرنامه‌ی ریاست عمومی امنیت ملی آمده است که سید اشرف، آمر جنایی سابق فرماندهی پولیس ولسوالی استالف کابل، عبدالحمید فرزند میرزا محمد را در سال 1393 اختطاف کرده و در مقابل رهایی وی 153 هزار دالر امریکایی خواسته بود. او تحت تعقیب امنیت ملی بود تا این که در یک عملیات ویژه در ماه گذشته از مربوطات ناحیه پنجم شهر کابل بازداشت و به پنجه قانون سپرده است.
آمار رویدادهای آدم‌ربایی و جرایم جنایی در کابل بالا است. هر از گاهی گزارش‌هایی از آدم‌ربایی و جرایم جنایی در نقاط مختلف شهر کابل منتشر می‌شود.