ریاست اجراییه: اختلاف‌ها میان رهبران حکومت هنوز حل نشده است

اطلاعات روز: پس از نزدیک به دو ماه از اوج‌گیری اختلاف‌های سیاسی میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه اکنون نیز مقام‌ها در ریاست اجراییه گفته‌اند که تاهنوز اختلاف‌ها در میان رهبران حکومت وحدت ملی، پا برجا است.
اختلاف‌ها میان رهبران حکومت وحدت ملی از بابت عدم تقسیم پنجاه پنجاه قدرت میان رییس‌جمهور و رییس اجراییه و انحصارگری قدرت از سوی ارگ ریاست‌جمهوری گفته شده است.
جاوید فیصل، معاون سخن‌گوی رییس اجراییه به طلوع نیوز گفته است: «مسایل اختلافی وجود داشته و دیدارهایی که رییس‌جمهور و رییس اجراییه داشتند، یک سلسله از این مسایل حل شده ولی مسایلی هنوزهم، بجا مانده‌اند در جلساتی که در آینده می‌داشته باشند، سر آن بحث می‌شود و راه حل‌های مناسب، پیدا می‌شود.»
آقای فیصل تأکید کرده که به‌زودی رهبران حکومت وحدت ملی، برای پایان دادن به اختلاف‌های موجود دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد، اما، به باور وی، بدون تفاهم، بیرون رفت ازچالش‌ها، دشوار خواهد بود.
دو ماه پیش تنش سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی پس از آن بالا گرفت که عبدالله عبدالله از عدم تطبیق موافقت‌نامه‌ی سیاسی ایجاد حکومت ملی از رییس‌جمهور غنی شدیداً انتقاد کرد.
اما مقام‌ها در ریاست‌جمهوری همواره گفته‌اند که میان رهبران حکومت وحدت ملی اختلاف نه بلکه تفاوت دیدگاه وجود دارد.

عبدالله در نشست کابینه حضور نداشت
اظهارات مبنی بر حل نشدن اختلاف‌های سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی در حالی‌است که آقای عبدالله در نشست روز شنبه کابینه حضور نداشته است.
معلوم نیست که آقای عبدالله به کدام علت در نشست کابینه حضور نداشته است.
اختلاف میان مقام‌های بلندپایه حکومت ناشی از انحصار قدرت در ارگ و صلاحیت نداشتن شماری از مقام‌ها است.
پیشتر جنرال دوستم، معاون اول رییس‌جمهور نیز از تمرکز قدرت در دست رییس‌جمهور انتقاد کرده و گفته بود که صلاحیت کاری نداشته و امضایش اعتبار ندارد.
آقای دوستم گفته بود: «دلم می‌شود با مردم گپ بزنم… می‌گویند چرا به دفتر کارم نمی‌روم؟ وقتی صلاحیت کاری نداشته باشی و امضایت اعتبار نداشته باشد، در دفتر چه می‌کنی؟»
آقای دوستم در این روزهای در ولایت فاریاب نیروهای امنیتی کشور را برابر با طالبان رهبری می‌کند. عدم حضور آقای دوستم در نشست‌های مهم در ارگ پرسش‌های زیادی را در محافل سیاسی و بحث‌های رسانه‌یی مبنی به بر این که آقای دوستم ناراضی است، خلق کرده است.
او در ماه سنبله امسال گفته بود که رییس‌جمهور شخصاً ۹ کمیسیون را اداره می‌کند، ولسوال، فرمانده پولیس و فرمانده حوزه همه را تعیین می‌کند و این عادلانه نیست.
در همین حال به تازگی، احمدضیا مسعود، نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب نیز از نادیده گرفته شدن نقش‌اش به شدت انتقاد کرده است.