از ما می‌آموزند!

انتخابات ریاست جمهوری امسال امریکا تا کنون با فراز و فرودهای بی‌سابقه همراه بوده است. در یکی از این فرازها (یا اگر دل تان می‌خواهد فرودها) دانلد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، اعلام کرد که انتخابات امریکا دست کاری شده و رسانه‌ها در همکاری با ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتن تلاش دارند که رقیب او را از طریق تقلب به کاخ سفید بفرستند. همه گیج شدند که این دیگر چه سخنی است. بعضی از مراکز علمی حتا گفتند که در گذشته مردم امریکا یک بیلیون رای به صندوق‌ها ریخته‌اند و از میان این یک بیلیون فقط سی و پنج رای تقلبی بوده است. اما از آن‌جا که جامعه‌ی امریکا یک جامعه‌ی ناز نازی و بچه ننه است، همه به تک و پو افتادند که دریابند مبنای اتهام آقای ترامپ چیست. نه این که از مسموم شدن یک روند دموکراتیک ترسیده باشند. نه. بیشتر از این جهت که با خود گفتند خدای نخواسته ترامپ جان از پیش مردم آزرده نرود.
حالا به گره اصلی این ماجرا می‌رسیم:
تیم تحقیقاتی مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه جان‌هاپکینز گره اصلی در این موضع گیری آقای ترامپ را در ساختار ستاد انتخاباتی او یافت. معلوم شد که اخیراً ستاد انتخاباتی او دو نفر مشاور افغان به نام‌های عبدالحی خروتی و فهیم کوهستانی را استخدام کرده تا در زمینه‌ی سیاست خارجی امریکا (مخصوصاً در مورد افغانستان) به آقای ترامپ مشورت بدهند. بر اساس گزارش‌ها، این دو نفر در مورد سیاست خارجی مشورت ساده و آسانی به ترامپ داده‌اند و آن این است: «بادار، بمباری کن بمباری. چوچ و پوچ شانه بکش؛ امی سرِ خوده که بالا کدن، سر شان بَم پرتو!»
گفته می‌شود وقتی که ترامپ می‌بیند مشاوران افغان‌اش این‌قدر باهوش و عملگرا هستند، در زمینه‌ی سیاست‌های داخلی نیز از آنان مشورت می‌طلبد. آنان می‌گویند: «بادار، اگه بردی خو بردی. نوش جانت. اگه نی، نتیجه‌ی انتخاباته قبول نکو. به خدا برت شرم اس که سر ته پیش یک زن خم کنی.»
همین چند روز پیش آقای ترامپ در یکی از سخنرانی‌های خود گفت:

I would like to thank my advisors Mr Kahastani and Mr Karooti. They are tremendously helpful. Unbelievable! They are soooooooooooooooo smart. Much smarter than our stupid everybody!

اما بسیاری از امریکایی‌ها معتقداند که دخالت دولت افغانستان در امور داخلی امریکا غیرقابل پذیرش است. مخصوصاً که آقای خروتی و کوهستانی در گذشته به‌خاطر وارد کردن هشتاد کیلو نصوار به امریکا جریمه هم شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *