ریاست جمهوری: اظهارات جنرال دوستم خلاف شأن و جایگاه وی است

اطلاعات روز: ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ی مطبوعاتی در واکنش به گفته‌های دیروز جنرال دوستم می‌گوید اظهارات معاون اول رییس جمهور به عنوان عضو کلیدی در تمام ساختارهای تصمیم‌گیری کشور، برای نمونه «کابینه و شورای امنیت»، در شرایط کنونی خلاف شأن و جایگاه وی می‌باشد.
دیروز جنرال دوستم، معاون اول رییس جمهور که از فاریاب به جوزجان برگشته بود، در یک کنفرانس خبری رییس جمهور و رییس اجراییه را به قوم‌گرایی متهم کرده گفته بود که برای آقای غنی کسی که پشتون باشد مهم است و برای آقای عبدالله کسی که تاجیک باشد. او همچنان گفته بود که افراد زورمند در امور کار وزارت‌های دفاع و داخله مداخله می‌کنند.
دوستم گفت: «نزد داکترصاحب عبدالله تاجیک که باشد؛ هرچه که باشد، ناتوان باشد، نزد مردم نام نیک نداشته باشد [خوب است] و نزد رییس صاحب جمهور کسی که پشتو گپ بزند، آدم خوب است و اگر پشتو گپ بزند و از لوگر اگر باشد بسیار خوب است.»
در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که اظهارات آقای دوستم درحالی صورت می‌گیرد که نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی کشور در ولایت‌ها و نقاط مختلف در این مدت مصروف نبرد با گروه‌های تروریستی و دهشت‌افگن می‌باشند.
ارگ گفته است که هم اکنون در پرتو قانون اساسی و دموکراسی نوپای کشور، ظرفیت برای درک متقابل و ایجاد هر نوع بحث در هر سطحی در نهادهای تصمیم‌گیری و کلان کشور وجود دارد و بهتر خواهد بود تا دیدگاه‌ها و راهکارهای متفاوت در مراجع تصمیم‌گیری کلان کشور ارایه و پس از نقد و بررسی همه جانبه روی اجرایی شدن و بهبود امور تصمیم اتخاذ گردد.
ارگ در واکنش به صحبت‌های آقای دوستم گفته است که طرح این نوع مباحث در فضای مجازی و خارج از دایره‌ی مراجع تصمیم‌گیری از یک طرف مانع اصلاحات بنیادی شده و از جانب دیگر فرصت را برای سؤاستفاده‌ی دشمنان کشور فراهم می‌کند.
آقای دوستم در بخشی از صحبت‌های خود از رییس امنیت ملی نام برده و گفت او در بین مردم به طالب معروف و متهم به قتل برهان‌الدین ربانی است. اکنون ارگ ریاست جمهوری گفته است که اتهام‌های جدی را که معاون اول به برخی نهادهای کشور نسبت داده است، نیاز به بررسی و تحقیقات همه جانبه از سوی نهادهای عدلی و قضایی کشور دارد تا صحت و عدم آن تثبیت و در مطابقت با قوانین کشور با آن برخورد شود.
اعلامیه گفته است که حکومت خود را مکلف می‌داند تا به شکایات آن‌عده از هم‌وطانی که از سوی طالبان و سایر نیروهای درگیر جنگ‌های اخیر، مرتکب بدرفتاری و جرایم شده‌اند، نیز رسیدگی کند.