حفیظ منصور: شماری از ملاها و افراطی‌ها خود را ماشین کافرسازی ساخته‌اند

اطلاعات روز: عبدالحفیظ منصور، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که برخی ملاها و افراد افراطی خود را ماشین کافرسازی ساخته و بدون درک مسایل دینی، حکم تکفیر برای افراد صادر می‌کنند.
آقای منصور این گفته‌ها را پس آن مطرح می‌کند که به روز چهارشنبه هفته گذشته در مجلس نمایندگان از محتوای مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه‌های کشور انتقاد کرده و گفت که ثقافت اسلامی در دانشگاه‌های کشور تروریست تربیت می‌کند؛ گفته‌هایی که با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.
آقای منصور روز یک‌شنبه، هفتم قوس در نشستی زیر نام «سمینار آئین اختلافات در اسلام» اظهارات قبلی خود را بیشتر شرح داده و گفت که برخی از ملاها و افراط‌گرایان روزانه یک نفر را به دین اسلام دعوت نمی‌کنند اما در عوض صد نفر را کافرمی‌سازند.
این نماینده‌ی مجلس همچنان گفت که اظهارات‌اش در مورد موجودیت و یا عدم موجودیت مضون ثقافت اسلامی در دانشگاه‌ها نیست، بلکه در مورد محتوا، بازنگری آن و اصلاح شیوه‌ی تدریس این مضمون است.

تروریست فکری
آقای منصور در بخشی از صحبت‌های گفت تروریست انواع مختلف دارد و یکی از آن تروریست فکری است. او گفت وقتی کسی در منبر، در مقدس‌ترین مکان اسلامی، هرکسی که خلافش فکر می‌کند را می‌گوید کافر است، تروریست فکری است.
آقای منصور گفت: «وقتی در مضمون ثقافت اسلامی می‌رود درس می‌دهد در آن‌جا، درس‌هایی که زنان حق ندارند کار بکنند و دانشگاه بخوانند، غیر تروریست فکر دیگر چیست؟»
این عضو مجلس نمایندگان گفت وقتی زیر نام ثقافت اسلامی استادی اسامه بن لادن را شهید می‌گوید، غیر از این که من این استاد را تروریست فکری بگویم دیگر چه بگویم.
ظاهراً اشاره‌ی آقای منصور به صحبت‌های عبدالظاهر داعی، یکی از استادان دانشکده شرعیات دانشگاه کابل است که در سخنانی گفته بود هرکسی به دست امریکا کشته شود، شهید است. او گفته بود: «اسامه بن لادن رحمته الله علیه مجاهد بود و شهید است.»
پس از اظهارات آقای منصور شماری او را متهم به کفرگویی کردند. او با اشاره به این اتهام‌ها و این که معلوم نیست این افراد براساس کدام اصول دین چنین حکمی صادر می‌کنند، گفت «در اولین فرصت … ناشنیده و درک نکرده در فیسبوک خود نوشته می‌کند که فلانی کافر و فلانی فاسق٬ روزانه چند نفر را به اسلام دعوت می‌کنی که صد نفر را کافر می‌سازی، ماشین کافرسازی از خود جور کردی.»
وی با انتقاد از کسانی که او را متهم به کفرگویی کرده بودند، گفت: «در اختلاف دیدگاه‌ها نباید به همدیگر تهمت بسته و دروغ ببندیم بلکه اختلافات را براساس منطق و عقلانیت حل نماییم.»
به گفته‌ی منصور، تروریستانی که دیروز در پاکستان تربیت شده و به افغانستان صادر شده‌اند، امروز در بسیاری از مساجد با استفاده از امکانات دولت افغانستان اذهان مردم را مخدوش می‌سازند.
هرچند شماری آقای منصور را بیشتر در شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک به کفرگویی متهم کردند، اما اظهارات آقای منصور بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به حمایت از آقای منصور بر بازنگری محتوای مضمون ثقافت اسلامی تأکید کردند.