غنی: هدف این است که هر ولایت مرزی به منطقه‌ی تجارتی تبدیل شود

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی می‌گوید هدف این است که هر ولایت مرزی افغانستان به منطقه‌یی تجارتی تبدیل گردد.
آقای غنی افزوده که آقینه به‌صورت بنیادی به یکی از بنادر خشکه‌ی افغانستان تبدیل می‌شود و دو پروژه‌ی دیگر «زرنج و آقینه» هر کدام به بنادر خشکه با مجهزترین تأسیسات تبدیل می‌شوند.
آقای غنی در دیدار با بزرگان ولایت جوزجان و هیأت افغانستان که در بهره برداری خط آهن آقینه حضور داشته، تأکید کرده که حکومت به وعده‌هایش عمل می‌کند.
آقای غنی با اشاره به این که به گفته‌ی او، ترکمنستان به یکی از عمده‌ترین شرکای اقتصادی افغانستان مبدل شده، تأکید دارد که تحول اقتصادی و فرهنگی بدون مناسبات نیک با همسایه‌ها صورت نمی‌گیرد.
به باور او، افغانستان پس از چندین سال موقف اصلی خود را به‌دست آورده است. غنی گفته: «امروز ما جز لاینفک آسیای مرکزی هستیم و آسیای مرکزی جز لاینفک افغانستان می‌باشد.»
غنی با اشاره به برخی از همسایه‌های افغانستان گفته: «اگر برخی همسایه‌های بد ما می‌گذاشتند، سرعت تحرک توسعه‌ی اقتصادی ما چهار برابر می‌گردید.» او تأکید کرده هر همسایه‌ی که اراده‌ی شوم داشته باشد، مردم افغانستان آن‌را دفع خواهند کرد.
رییس‌جمهور همچنان با اشاره به این‌که افغانستان به‌خصوص شمال کشور از امکانات زیادی برخوردار است، گفته که «مشکل ما در اثر فقر طبیعت نه، بلکه از اثر تنبلی ماست.»
آقای غنی افزوده که امروز افغانستان در مرحله‌یی رسیده که از انزوای جهانی و فقر امکانات بیرون شده و تلاش می‌کنیم که چگونه از امکانات به گونه‌ی مؤثر آن استفاده کنیم.
افغانستان کشوری محاط به خشکه است. از 34 ولایت کشور 19 ولایت آن با هفت کشور مرز مشترک دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *