داعش در چهار ولسوالی ننگرهار در مدارس دینی اعمال هراس‌افگنانه آموزش می‌دهد

اطلاعات روز: مقام‌های محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که گروه داعش در ولسوالی‌های ده‌بالا، اچین، کوت و نازیان این ولایت مدارس فعال دارند که در آن آموزش‌های نظامی و اعمال هراس‌افگنانه داده می‌شود.
مولوی عبدالظاهر حقانی، رییس حج و اوقاف ولایت ننگرهار که دو سال پیش برای نخستین بار فتوای جهاد را در برابر گروه داعش صادر کرده بود، به صدای امریکا گفته است که شاگردان مدارس داعش پسران جنگ‌جویان خود این گروه و شمار اندکی از باشندگان منطقه می‌باشند.
آقای حقانی افزوده مدارسی که اکنون داعش از آن‌ها به عنوان مرکز نظامی استفاده می‌کند قبلاً از سوی دولت و مردم ساخته شده بود. او تعداد مدارس تحت کنترل داعش را بین 20 الی 25 مدرسه گفته است.
رییس حج و اوقاف ولایت ننگرهار افزوده که بیشتر مشکل تصرف مدارس توسط داعش در ولسوالی‌های اچین و ده بالا وجود دارد که در این مدارس جز درس‌های نظامی درس‌های دینی تدریس نمی‌گردد.
عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار نیز گفته است از فعالیت‌های مدارس داعش در ولسوالی‌های شینوار آگاهی دارند و تلاش‌ها برای از بین بردن آن جریان دارد.
باشندگان محل گفته‌اند که داعش در گذشته‌ها قریه‌هایی را که در ولسوالی‌های اچین، ده بالا، نازیان و کوت تصرف کرده بود، از مدارس موجود در آن‌ها به عنوان مرکز نظامی و آموزش فعالیت‌های هراس‌افگنانه استفاده می‌کند.
گزارش‌هایی وجود دارد که گروه داعش تا 50 مجسد را در ولایت ننگرهار در کنترل خود دارد و از آن به عنوان مراکز نظامی شان استفاده می‌کند.
ولسوالی‌های اچین و کوت ننگرهار خاستگاه گروه داعش در افغانستان است. هرچند در دو سال گذشته نیروهای امنیتی افغان و ناتو عملیات متعددی را علیه داعش در ولایت ننگرهار اجرا کردند، اما هنوز هم از افزایش فعالیت این گروه در ولایت ننگرهار هشدار داده می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *