مهاجران بازگشته و آوارگان داخلی به یک‌ونیم میلیون نفر رسید

اطلاعات: مقام‌ها در وزرات امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گویند که از آغاز سال جاری خورشیدی تاکنون حدود یک میلیون مهاجر از ایران و پاکستان به افغانستان برگشته‌اند و بین 500 تا 600 هزار نفر در داخل کشور از اثر جنگ‌ها در ولایت‌های مختلف بی‌جاشده‌اند.
فاضل احمد عظیمی، معین مسلکی وزارت مهاجرین امروز (سه‌شنبه، 9 قوس) در یک نشست خبری در کابل گفت در سال جاری حدود 930 هزار مهاجر از پاکستان و ایران به کشور برگشته‌اند.
آقای عظیمی افزود در 9 ماه نخست امسال خورشیدی بیش از90 هزار خانواده از 11 ولایت کشور آواره شده‌اند. به گفته‌ی او، این شمار خانواده‌ها در جریان جنگ‌ها از ولایت‌های قندوز، بغلان، ارزگان، سرپل، فراه، فاریاب، ننگرهار، غزنی، هلمند، پکتیا و بادغیس به دیگر بخش‌های کشور آواره شده‌اند.
در همین حال مسئولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی نیز می‌گویند، از آغاز امسال تاکنون 794 غیرنظامی در نتیجه‌ی جنگ‌های اخیر در کشور جان باخته‌ و بیش از یک هزار تن دیگر زخم برداشته‌اند.
قسیم حیدری، معین اداره مبارزه با حوادث طبیعی گفت، ۵۸ فیصد بیجاشدگان داخلی کودکان‌اند.
آقای حیدری این مسأله را «فاجعه‌ی خیلی بزرگ» خوانده و افزود، تلاش‌ها برای اسکان مجدد بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان جریان دارد.
با رسیدن فصل سرما موضوع عودت مهاجرین از خارج به ویژه ایران و پاکستان و رسیدگی به وضعیت بیجاشدگان داخلی حکومت را در برابر آزمون بزرگ قرار داده است.
حکومت افغانستان با نهادهای بین‌المللی تلاش دارد تا راهکاری را برای اسکان مهاجرین عودت‌کننده و بیجاشدگان داخلی روی دست گیرد. به همین منظور پالیسی ملی بیجاشدگان داخلی و عودت‌کنندگان را ایجاد کرده است. بر اساس این پالیسی برای بیجاشدگان و عودت‌کنندگان اسکان، ارایه خدمات و کمک صورت می‌گیرد.
قرار بود که پلان عملی این پالیسی از ولایت ننگرهار آغاز شود؛ اما معین وزارت امور مهاجرین گفت که قرار است در همکاری با کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین و مؤسسه‌ی موسوم به WHH این پالیسی از ولایت هرات آغاز گردد؛ زیرا به دلیل جنگ و برخی مشکلات دیگر این کار در ننگرهار صورت نگرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *