موسسه یونسکو؛ جایزه سواد آموزی بی بی گل را به موسسه انافی اهدا کرد

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) جایزه سال 2016 این موسسه موسوم به “جایزه سواد آموزی بی بی گل” را به پاس تلاش‌های موسسه ملی آفغان‌ها برای آموزش بزرگسالان یا انافی (ANAFAE) در راستای تعلیم و تربیه، به ویژه برنامه‌های موثر سواد آموزی به این موسسه اهدا کرد. حیات الله مرزایار مسوول نظارت وارزیابی موسسه ملی افغان‌ها برای آموزش بزرگسالان این جایزه را روز یکشنبه مورخ 30عقرب 1395 برابربه 20 نوامبر 2016 با حضور بانوی اول بی بی گل (رولا غنی)، داکتر اسدالله حنیف بلخی وزیرمعارف، داکتر سردار محمد رحیمی معین سوادآموزی وپتریشیا مکفلیپس، رئیس ونماینده یونیسکو در افغانستان طی محفلی در دفتر رسانه‌های دولت دریافت کرد.

2

موسسه ملی افغانها برای آموزش بزرگسالان یا انافی یک نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی بوده که به شماره 26 در سال 1384 برابر با 2005 میلادی در وزارت اقتصاد ریاست انجوهای داخلی ثبت و راجستر گردیده است.
هدف اساسی موسسه انافی تقویت سیستم آموزش سواد آموزی و آموزش بزرگسالان جهت کاهش فقر و انکشاف متداوم در افغانستان بوده که جهت رسیدن به این هدف موسسه انافی از سال تاسیس تا حالا فعالیت‌های چشم گیری را در راستای سواد آموزی وآموزش بزرگسالان برای قشر جوانان و نوجوانان اعم از اناث و ذکورانجام داده و میدهد.
موسسه انافی توانسته سالانه از 1000 الی 5000 سواد آموزان را در کابل و ولایات تحت پوشش آموزش سواد قراردهد. همچنان در پهلوی تدریس سواد آموزی موسسه انافی توانسته مواد درسی و ممد درسی را در بخش‌های تربیه معلم، تربیه ماستر ترینران سواد آموزی، تعلیمات مدنی، تعلیمات صحی، مدیریت خانواده گی، ابتکارات اقتصادی و غیره برای سواد آموزان، معلمین و ماستر ترینران تهیه و بعد از منظوری معینیت سواد آموزی مورداستفاده قراردهند. موسسه انافی توانسته است از سال 2009 الی 2016 به تعداد 15370 تن را در کورس‌های 9 ماهه سواد آموزی تحت پوشش قرارداده وسند فراغت را حاصل نمایند که از جمله به تعداد 13299 تن اناث و2071 تن ذکورمیباشند که کورس‌های متذکره توسط موسسات DVV international، WHH، GIZ، JICA و HAGAR تمویل مالی گردیده است.
در سال جاری 2016 به تعداد 1000 تن از اناث به همکاری موسسه WHH به هدف توانمند سازی بیجا شده گان داخلی آسیب پذیر و عودت کننده گان از طریق کسب مهارتها آموزش سواد و حرفه جهت پایان بخشیدن به کنارمانده گی شان در ساحات دشت برچی و پغمان تحت پوشش سواد قرار گرفته و در ماه اکتوبر 2016 فارغ گردیدند.

8
همچنان دربخش ارتقای ظرفیت حدود 70 نفر کارمندان ولایتی موسسه یونسکو را تحت آموزش مدیریت برنامه‌های سواد آموزی قرار داده است وبه تعداد 50 تن از کارمندان مرکز و ساحات مربوطه معینیت سواد آموزی را تحت آموزش برنامه تربیه ماستر ترینران سواد آموزی قرار داده است.
در پهلوی سواد آموزی موسسه انافی به همکاری مالی و تخنیکی موسسه DVV international کشور آلمان در راستا آموزش جوانان و نوجوانان 23 مرکز آموزشی ALC و CLC را در کابل و 11 ولایات کشور ایجاد نموده که روزانه حد اوسط 15000 شاگردان در بخش‌های تلاوت قرانکریم، تجوید، لسان انگلیسی، جرمنی، روسی، ترکی، کمپیوتر، ساینس، آماده گی کانکور، هنر‌های زیبا، برنامه‌های حرفویی کاریابی، مدیریت، محاسبه، خیاطی، ترمیم موبایل، آرایشگری و غیره تحت آموزش قرار میگیرند. برای تمام این بخش‌های مواد درسی و ممد درسی به معیار‌های ملی و بین المللی توسط ماستر ترینران موسسه انافی تهیه و تطبیق میگردد که موسسه انافی تا حال توانسته الی حدود 97 مواد درسی و ممد درسی را برای شاگردان و استادان این مراکز انکشاف و به بهره برداری قراردهد.
موسسه انافی در پهلوی تطبیق برنامه‌های آموزشی در برنامه‌های داد خواهی معارف به سطح ملی، منطقوی و بین المللی نیز فعالانه سهم دارد. موسسه انافی در سال 2016 میلادی ائتلاف ملی معارف را به همکاری موسسات ملی و بین المللی اساس گذاری نموده که هدف آن سهم گیری فعالانه در جهت هماهنگی و همکاری بهتر بین وزارت محترم معارف و موسسات جامعه مدنی ذیدخل معارف میباشد.
موسسه انافی عضویت انجمن‌های منطقوی و بین المللی از قبیل Asia South Pacific Association for Basic and Adult Education (ASPBAE) و International Council For Adult Education (ICAE) را دارا بوده که در کنفرانس‌های منطقوی و بین المللی جهت تقویت پروسه معارف اشتراک مینمایند.

6

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *