وزیر مالیه سند بودجه ملی سال مالی 1396 را به مجلس نمایندگان ارایه کرد

اطلاعات روز: اکلیل حکیمی، وزیر مالیه سند بودجه ملی سال مالی 1396 را برای تصویب به مجلس نمایندگان ارایه کرد.
در خبرنامه‌یی که از سوی وزارت مالیه به اطلاعات روز فرستاده شده آمده است که پیش از ظهر امروز آقای حکیمی در مورد ترتیب بودجه، بودجه عالی و انکشافی سال 1396، تمویل بودجه از طریق منابع داخلی و خارجی، پروژه‌های بزرگ ملی، موثریت و مثمریت، رشد اقتصادی پایدار و متوازن، ایجاد شغل، ظرفیت مصرف واحدهای بودجوی و توجه بیشتر به ولایات کمتر انکشاف یافته به نمایندگان مجلس معلومات داده است.
وزیر مالیه گفته است در سند بودجه سال مالی 1396، 117 پروژه بزرگ و کوچک ملی در بخش‌های امنیت، معارف، صحت، زراعت و زیربنا برای ولایات به‌طور متوازن در نظر گرفته شده و توجه بیشتر حکومت در بخش امنیت، پروژه‌های انکشافی، زراعت و صحت می‌باشد.
اکلیل حکیمی از نمایندگان مجلس خواسته است تا بودجه سال مالی 1396 را طبق قانون تصویب نمایند تا تمام پروژه‌های مربوط به واحدهای بودجوی به‌وقت و زمان معین آن تطبیق گردد.
آقای حکیمی درحالی از نمایندگان مجلس خواهان تصویب بودجه ملی شده است که پیشتر شماری از نمایندگان مجلس گفته بودند اگر دادگاه عالی تصمیم رد صلاحیت 7 وزیر کابینه را قبول نکند، مجلس طرح بودجه را تصویب نخواهد کرد.
پیشتر مجلس نمایندگان 7 وزیر کابینه حکومت وحدت ملی را به‌دلیل مصرف نکردن بودجه انکشافی شان سلب صلاحیت کرد. در واکنش به آن ریاست جمهوری این تصمیم مجلس را قبول نکرده و از دادگاه عالی در زمینه خواسته تا تصمیم بگیرد.
در سند بودجه سال مالی 1396، مبلغ 466 میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است که 287 میلیارد افغانی آن شامل بودجه عادی و 178 میلیارد افغانی دیگر آن شامل بودجه انکشافی می‌شود.
سند بودجه ملی سال مالی 1396 درحالی به مجلس نمایندگان ارایه می‌شود که به تاریخ 7 قوس مجلس سنای کشور آن‌را مورد تایید قرار داد.