1731 مرد و 355 زن در افغانستان به ایدز مبتلا اند

اطلاعات روز: مقام‌ها در وزارت صحت عامه می‌گویند که هم‌اکنون 2086 واقعه‌ی ایدز در سراسر کشور ثبت شده که از این میان 83 درصد آن را مردان و 17 درصد آن زنان تشکیل می‌دهند.
محمدیونس برگامی، معاون تخنیکی برنامه‌ی کنترل ایدز در وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که از مجموع بیماران ایدز در افغانستان، 66 تن را کودکان تشکیل می‌دهند.
به گفته‌ی آقای برگامی، بیشتر بیماران مبتلا به ایدز در ولایت‌های کابل، هرات و ننگرهار اند.
آقای بگرامی به رادیو سلام‌وطندار گفته است که در حال حاضر 433 بیمار مبتلا به ایدز تحت تداوی قرار دارند و حدود 500 بیمار دیگر که از هر طریق دیگری به جز ارتباط جنسی مبتلا به این بیماری شده‌اند، تحت مراقبت‌های پیش‌گیرانه قرار دارند.
او افزوده که در سراسر کشور تا سال گذشته، پنج مرکز تداوی این بیماری بود، اما شمار این مرکزها اکنون به 396 رسیده است.
اول دسامبر روز جهانی مبارزه با ایدز (اچ آی وی) بود. براساس آمار ملل متحد، حالا ۳۷ میلیون نفر در جهان «اچ آی وی» دارند. ایدز بیماری ویروسی است که سیستم دفاعی بدن را از بین می‌برد.
یونیسف، صندوق حمایت از کودکان ملل متحد می‌گوید که جهان در مبارزه علیه بیماری ایدز به پیشرفت قابل ملاحظه‌یی نایل شده اما برای پایان بخشیدن به این مرض هنوز راه طولانی در پیش است.
کودکان به بدترین شکل متأثر از ایدز اند. برنامه‌ی مبارزه با ایدز ملل متحد می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱،۱ میلیون نفر در نتیجه‌ی ابتلا به ایدز جان باخته‌اند که از این میان، ۱۱۰ هزار قربانی زیر ۱۵ سال عمر داشتند.
بسیاری مردم خجالت می‌کشند برای آزمایش ایدز نزد داکتر و شفاخانه بروند. به این دلیل، سازمان جهانی صحت مردم را به استفاده از ابزار آزمایش ایدز در خانه توصیه کرده است. به گفته‌ی این سازمان و اتحادیه اروپا، از هر هفت نفر یک نفر خبر ندارد که به ایدز مبتلا است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *