ارگ: اظهارات اخیر رییس‌جمهور متوجه رسانه‌ها نبود

اطلاعات روز: معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور می‌گوید که از اظهارات اخیر رییس‌جمهور در مورد رسانه‌ها سوء تعبیر و سوء برداشت شده و هدف آقای غنی کارشناسانی بودند که در تلویزیون‌ها می‌گفتند نیروهای امنیتی افغانستان توان دفاعی را ندارند.
رییس‌جمهور غنی اخیراً که در جمع نظامیان در قول اردوی 209 شاهین در شمال کشور سخنرانی می‌کرد، از آن‌ها خواست به قضاوت‌های رسانه‌ها بی‌تفاوت باشند. آقای غنی گفت: «تلویزیون‌ها را یک طرف بگذارید، بگذارید از آن‌ها باد برآید، از شما بمب می‌برآید.»
اکنون شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور به اطلاعات روز می‌گوید که آقای غنی در این سخنرانی وضعیت جنگی سال‌های 1394 و 1395 را تشریح کرد و ضمناً گفت که برخی کارشناسان در رسانه‌ها به‌ویژه تلویزیون‌ها تحلیل می‌کردند که نیروهای امنیتی افغانستان توان دفاعی را ندارند، اما شهامت نیروهای امنیتی ثابت کرد که این تحلیل‌ها درست از آب درنیامد.
پس از این اظهارات رییس‌جمهور، نهادهای حامی رسانه‌ها از آقای غنی خواست که از رسانه‌های افغانستان معذرت خواهی کند. این نهادها اظهارات وی را اهانت به تلویزیون‌های افغانستان و کارمندان رسانه‌یی خوانده است.
ولی آقای مرتضوی می‌گوید که این نهادها و مشخصاً دفتر نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان بدون این که کل متن سخنرانی آقای غنی را یک بار دقت کنند و بشنوند با «یک کلمه» به قضاوت نشسته‌اند.
مرتضوی در مورد این‌که رییس‌جمهور از رسانه‌ها معذرت خواهی می‌کند یا نه گفت، انتظار ما این است که رسانه‌ها و نهادهای حامی رسانه‌ها «یک بار حداقل» متن کامل این سخنرانی رییس‌جمهور را به‌صورت کامل بشنوند.
او گفت: «اگر در این جملات کلمه‌یی پیدا شود که او اهانت به رسانه‌ها باشد، رسانه‌ها حق اعتراض دارند.»
به گفته‌ی او، اگر رسانه‌ها و نهادهای حامی رسانه‌ها پس از دیدن کامل این سخنرانی نکته‌ی را یافت که اهانت به رسانه‌ها باشد، موضوع قابل بحث است و در غیر آن نه.
با توجه به این که بارها رییس‌جمهور در سخنرانی‌های خود از رسانه‌ها و آزادی بیان اعلام حمایت کرده، اظهارات اخیر او، واکنش گسترده‌یی را در شبکه‌های اجتماعی و از سوی شماری از احالی رسانه‌ها به دنبال داشته و بریده‌ی سخنرانی آقای غنی بارها همرسانی شده است.
هرچند آقای مرتضوی می‌گوید که در این سخنرانی به رسانه‌ها اهانتی نشده و نهادهای که اعتراض دارند، باید متن کامل سخنرانی را دقیق و کامل بشنوند، اما در اعلامیه‌ی دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری که در مورد این سخنرانی منتشر شده، اشاره‌یی به این قسمت سخنرانی – از رسانه‌ها باد می‌براید- نشده است و صرف آمده که رییس‌جمهور گفت برخی اشخاص، دو سال قبل فکر می‌کردند که نیروهای امنیتی و دفاعی ما ضعیف خواهند شد، اما امروز معلوم گردید که هر روز باقوت‌تر می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *