پیش‌بینی سال 1395

گروه‌های تروریستی و کارتل‌های وروریستی

ششمین دور کنفرانس قلب آسیا برگزار شد. این کنفرانس با سخنرانی محمد اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند آغاز شد. آقای غنی در این نشست گفت که افغانستان باید از وابستگی خارجی بیرون شده و خودکفا شود. وی گفت ما منابع سرشار زیرزمینی داریم که با استخراج و استفاده از آن‌ها می‌توانیم خودکفا شویم. حرف دیگر رییس‌جمهور غنی در این نشست این بود که در افغانستان 30 گروه تروریستی فعالیت دارند. این گروه‌های تروریستی در صدد ایجاد پایگاه در افغانستان‌اند تا بتوانند امنیت منطقه را در کل مختل کنند. رییس‌جمهور غنی در این رابطه گفت که حمایت خارجی از گروه‌های تروریستی، باعث شده این گروه‌ها دوام بیاورند. او با نقل‌قول از یکی از رهبران ارشد طالبان گفت که اگر گروه طالبان پناه‌گاه امن در پاکستان نداشته باشند، یک ماه هم دوام نخواهند آورد.
آقای غنی از کشورهایی‌که نشست قلب آسیا را حمایت می‌کنند، به‌صورت مستقیم خواست روی منابع زیرزمینی افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و به افغانستان کمک کنند از این طریق به خودکفایی برسد. نیز از همین کشورها به‌صورت غیرمستقیم خواست که کشورهای حمایت‌کننده‌ی گروه‌های تروریستی به‌ویژه پاکستان را فشار بدهند تا دست از حمایت تروریست‌ها بردارند.
سخنان آقای غنی برای همه قابل‌قبول واقع شد. اما تعدادی از اعضای این نشست گفتند که مطالعات ما و شواهد موجود در افغانستان نشان می‌دهد که نه‌تنها گروه‌های تروریستی نظم و آرامش در افغانستان را برهم می‌زنند و مانع پیشرفت افغانستان می‌شوند که در افغانستان کارتل‌های وروریستی هم بسیار قوی و گسترده حضور دارند و مانع پیشرفت و خودکفایی افغانستان می‌شوند.
در تعریف کارتل آمده که کارتل زمانی شکل می‌گیرد که چند فرد قدرتمند در یک حکومت یا چند شرکت قدرت‌مند در یک بازار، با هم توافق می‌کنند همه چیز از آن‌ها باشد. حالا کارتل وروریستی هم همین است. به این معنا همان مقام‌های قدرت‌مند حکومت که باهم توافق کرده‌اند همه چیز از آن‌ها باشد، برای این‌که واقعاً همه چیز از آن‌ها باشد، برادران، دوستان و نزدیکان خویش را در راس نهادهای موثر قرار داده‌اند. چون این برادران، دوستان و نزدیکان محترم دانش لازم را ندارند، لذا همه چه برباد است. شما از هر ولایت افغانستان که باشید، این مسأله را درک می‌کنید. حتا اگر از لوگر باشید و هنوز چیز خاصی به‌خاطر لوگری بودن‌تان به شما نرسیده باشد.
اشتراک‌کننده‌گان نشست قلب آسیا از رییس‌جمهور غنی خواسته که برای رسیدن به خودکفایی، همان‌طور که لازم است گروه‌های تروریستی نابود شوند، باید کارتل‌های وروریستی هم از بین بروند. همان‌گونه که از پاکستان توقع داری دست از حمایت تروریست‌ها بردارد، خود و یاران باوفایت نیز باید دست از حمایت وروریزم برداری.
آقای غنی این ادعا را به‌شدت رد کرد و گفت: «سابق که کرزی صیب رییس‌جمهور بود، هر وزارت پروژه‌هایش را مستقلانه اجرا می‌کرد. هر وزیر به هر کسی که دلش می‌خواست پروژه می‌داد. به همین خاطر هیچ پروژه‌یی بعد از این‌که به بهره‌برداری سپرده می‌شد، بیش از یک سال عمر نمی‌کرد. اما حالا ما دست وزیرهای حکومت را بسته‌ایم. پسران‌شان به‌جای این‌که در راس یک پروژه‌ی کلان باشند، در قلیون‌خانه‌ها ساعت‌شان تیر است، چون که اهل کار نیستند. حالا ما کمیته‌ی ملی تدارکات را ساخته‌ایم که خودم در راس آن قرار دارم.»
اما اعضا و مهمانان نشست قلب آسیا بازهم به او مشوره دادند که کارتل‌های وروریستی تقریباً به اندازه‌ی گروه‌های تروریستی مانع پیشرفت و رسیدن به خودکفایی می‌شوند. اگر گروه‌های تروریستی نابود شوند، امنیت تضمین می‌شود. اگر کارتل‌های وروریستی از بین بروند، مردم همکار حکومت خواهند شد. اما تا زمانی‌که مقامات و دوستان مقامات همه چیز داشته باشند و مردم هیچ چیز نداشته باشند، فاصله میان مردم و حکومت هم‌چنان پابرجا خواهد ماند. یکی از مهمانان این نشست گفت: «پاکستان و ایران همواره ادعای حمایت از تروریست‌ها را رد می‌کنند، اما به این معنا نیست که آن‌ها واقعاً تروریزم را حمایت نمی‌کنند. بناءً طبیعی است که آقای غنی حمایت از وروریزم را رد کند و این هرگز به معنای حمایت نکردن از وروریزم نخواهد بود.»
در پایان این سه موضوع به‌حیث نتیجه‌ی نشست قلب آسیا به جهان اعلام شد. 1- روی معادن افغانستان کار شود. 2- پاکستان دست از حمایت از تروریزم بردارد. 3- مسئولین حکومت دست از حمایت از وروریزم برداند. این‌گونه افغانستان خودکفا خواهد شد. والسلام!

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *