احمد ایشچی: دوستم تلاش کرد بر من تجاوز کند

اطلاعات روز: احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی جنرال دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان که تازه به کابل آمده، مدعی است که جنرال دوستم او را لت‌وکوب کرده و قصد داشته بر او تجاوز کند.
آقای ایشچی ادعا می‌کند که جنرال دوستم به روز پنجم قوس در میدان بزکشی در شهر جوزجان نخست او را لت‌وکوب و سپس در خانه‌اش‌ زندانی کرده است. او مدعی است که جنرال دوستم پس از انتقال او در خانه‌اش تلاش کرد که به وی تجاوز کند و به نگهبانانش نیز دستور داد که ۱۰ تن از آنان بر وی تجاوز کنند و از صحنه‌ی تجاوز فلم بگیرند.
احمد ایشچی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد قضیه‌ی میدان بزکشی گفته است که دوستم نیز در میدان بزکشی حضور داشت و وقتی محافظان‌اش او را نزد دوستم بردند، او با دوستم دست داده و خواست روی دوستم را ببوسد.
ایشچی در گفت‌وگو با طلوع نیوز گفت: «دست جنرال دوستم را گرفتم و روبوسی کردیم؛ از همین‌جا شروع کرد دشنام‌دادن را و گفت که من می‌فهمم بچه‌ات چه می‌کند و خودت چه می‌کنی و گفت اگر حالی تو را (زیر پاهای اسب بیندازم) و بزکشی کنم‌ چه کرده می‌توانی و اگر بکشم‌ات کی پرسانت را می‌کند و به نفر‌هایش گفت که این را چپه کنید! آنان مرا چپه کردن و خودش پایش را روی گلویم گذاشت.»
او افزود: «شاید باور نکنید! خنده‌آور است. (دوستم) گفت اول خودم این را یک لواطت کنم؛ چهار نفر دست و پای مرا گرفتند، لباس مرا بلند کردند و ۱۰ دقیقه مرا بلند و پایین کردند و گفت که سه بار تماس حساب میشه، عکس‌اش را درست گرفته باشین و هر وقت که گپ را نشنید (از فرمان سرپیچی کرد) فیلم را نشانش بدهیم. بعد رفت و به ستار صدا کرد و گفت که به‌شمول خودت ۱۰ نفر با این لواطت کنید تا مقعدش پاره شود و خون بریزد، بعد خونش را عکاسی کنید و به من نشان دهید.»
آقای ایشچی همچنان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است که سربازان و محافظان دوستم با اسلحه، محل نزدیک به مقعد او را پاره کرده ‌است و خودشان وانمود می‌کردند که بر من تجاوز می‌کنند و فیلم می‌گیرند.
دفتر رسانه‌های معاون اول ریاست‌جمهوری با نشر اعلامیه‌یی این ادعا را یک حرکت «تخریب‌کارانه»‌ خوانده و نوشته است: «از چندی بدین‌سو یک حرکت تخریب کارانه از جانب بعضی از حلقات مجهول بر علیه مقام معاونیت اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در جریان است.»
در اعلامیه آمده: «توطئه‌ی ناکام غورماچ که تا هنوز بررسی کامل نگردیده و به وضاحت نرسیده است، با ماجرای احمد ایشچی به سرحدی رسیده است که با تأسف و تعجب واکنش برخی از نهادها را نیز بر انگیخته است. درحالی‌که نام‌برده پس از دریافت معلومات توسط منابع مختلف در رابطه به تمویل مخالفین و دست داشتن در ناامنی‌های پی در پی در ولایت جوزجان توسط مسئولین امنیتی بازداشت گردیده بود.»
درخواست‌های بین‌المللی برای تحقیق در مورد پرونده‌ی ایشچی
نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان و سفارت‌های امریکا و بریتانیا در کابل امروز (سه‌شنبه، 23 قوس) با انتشار خبرنامه‌های جداگانه در مورد رفتاری که با احمد ایشچی شده، ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیق همه‌جانبه در این مورد شده‌‌اند.
نمایندگی اتحادیه اروپا با نشرخبرنامه‌یی خواستار تحقیقات رسمی، عادلانه و شفاف در رابطه به گزارش‌های نقض وسیع حقوق بشر و سو استفاده از آقای احمد ایشچی و اتهاماتی که به جنرال عبدالرشید دوستم نسبت داده شده، گردیده است.
این نهاد تاکید کرده که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو حاضر در افغانستان از تمام افغان‌ها می‌خواهند که به هدف ترویج صلح، ثبات و دموکراسی مبتنی بر احترام کامل به قانون توسط همه شهروندان بدون در نظر داشت موقف یا جایگاه اجتماعی کارکنند.
همچنان سفارت امریکا در کابل با نشر خبرنامه‌یی از رهایی آقای ایشچی استقبال کرده است و نوشته که بازداشت غیرقانونی و بدرفتاری گزارش شده با آقای ایشچی توسط معاون اول رییس‌جمهور باعث به میان آمدن نگرانی‌های جدی شده ‌است. این نهاد افزوده که از اقدام حکومت افغانستان به منظور بررسی سریع این اتهام‌ها استقبال می‌کند.
سفارت بریتانیا نیز با نشر خبرنامه‌یی از بازداشت و بدرفتاری گزارش شده با احمد ایشچی ابراز نگرانی کرده ‌و گفته که در مورد ادعای دخالت معاون اول رییس‌جمهور افغانستان در این حادثه نگران است.
در خبرنامه آمده که بریتانیا ضمن استقبال از رهایی احمد ایشچی از حکومت وحدت ملی افغانستان برای انجام تحقیقات سریع و شفاف، پشتیبانی همه جانبه می کند.
اما دفتر رسانه‌های جنرال دوستم واکنش این نهادها را در راستای مخدوش ساختن ذهنیت جهانی علیه آقای دوستم خوانده و گفته است که موضع‌گیری این نهادها به «قضه‌یی که تاهنوز تحت بررسی قرار دارد» استقلال این نهادها و مقام‌ها حکومتی را زیر سوال می‌برد و معلوم است که «عناصر دست نشانده‌یی وجود دارد که ذهنیت جهانی را به این حد مخدوش می‌سازد.»
دفتر آقای دوستم به این نهادها «توصیه» کرده که در واکنش‌های خویش از عجله و پیش‌داوری کار نگیرند.
حکومت افغانستان تا این لحظه در مورد پرونده احمد ایشچی خاموشی اختیار کرده بود. شام امروز شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی رییس‌جمهور در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت که شورای امنیت ملی افغانستان، یافته‌های اولیه درمورد سؤ رفتار با آقای ایشچی را به بحث گرفته و اعلامیه رسمی مطبوعاتی در این خصوص به‌زودی به نشر می‌رسد.
آقای مرتضوی نوشته: «هیچ کسی فراتر از قانون نیست، حکومت این قضیه را با جدیت کامل بررسی می‌کند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *