این هفته

این هفته را با این خبر که «افغان‌ها سالانه سه میلیارد دالر رشوه پرداخت می‌کنند» آغاز کردیم. سازمان دیده‌بان شفافیت افغانستان اعلام کرد که اکثر اشتراک‌کننده‌گان در این نظرسنجی از قاضی‌ها و سارنوالان شکایت کرده و گفته که همه‌ی ادارات فاسداند، اما قاضی‌ها و سارنوالان چیز دیگراند. این خبر واکنش‌های خودش را داشت. اولین واکنش را رییس سازمان دیده‌بان شفافیت افغانستان نشان داد و گفت: این بسیار بد است به خدا. افغان‌ها نباید سه میلیارد دالر رشوه پرداخت کنند.
در همین حال رییس کمیته‌ی ملی نظارت بر مبالغ رشوه در افغانستان، اعلام کرد که این‌طور نمی‌شود، باید اصلاحات گسترده به‌میان آید. او گفت مجموع مبلغ رشوه‌یی که به‌دست ما رسیده و ما آن را تقسیم کرده‌ایم، از دو میلیارد دالر بیشتر نیست. او از مردم افغانستان معذرت خواست و گفت: «ما نهایت تلاش خویش را کردیم که افراد شایسته را برای اخاذی و رشوه‌گیری استخدام کنیم تا پولی را که ملت غیور افغان پرداخت می‌کنند، به‌صورت مساویانه به مستحقین (مقامات حکومت) برسد و توزیع شود. اما چه کار کنیم؟ یک تعداد زیاد بر اساس واسطه استخدام شدند و حالا یک میلیارد دالر گم است». وی در ادامه از مردم مومن افغانستان خواست که ناامید نشوند، همچنان رشوه بدهند و نگذارند که این فرهنگ افغانی از بین برود. وی قول داد یا شفافیت در رشوه‌ستانی به‌وجود می‌آورد یا استعفا می‌کند. وی در حالی‌که به چند منافق در کمیته‌ی ملی رشوه‌ستانی فکر می‌کرد از رییس‌جمهور خواست در این زمینه اقدامات جدی کند، در غیر آن ممکن مردم افغانستان بیش از پیش به این حکومت بی‌باور شوند و دیگر رشوه پرداخت نکنند.
خبرهای وسط هفته هم جالب است. خانه‌ی آزادی افغانستان نیز تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد هفتاد درصد مردم افغانستان از عملکرد وکلای پارلمان ناراض‌اند. یکی از مسئولین این نهاد هنگام ارایه‌ی نتایج این تحقیق گفت: «معذرت می‌خواهم، بسیار معذرت می‌خواهم، گلاب به‌روی‌تان این وکلای پارلمان نزد اکثریت مردم محبوبیت ندارند و بیشتر از هفتاد درصد مردم منتظر اند انتخابات بعدی برگزار شوند و وکلای فعلی خود را کاندید کنند و مردم به آن‌ها رای ندهند تا که سیه روی شود، هرکه در او غش باشد». در همین حال هفتاد درصد وکلای پارلمان در نشستی مشترک و در واکنش به این خبر گفته که ناامیدی مردم برای‌شان مهم نیست. این وکلا گفتند که برای برگزاری انتخابات بی‌تاب‌اند و حتا گاهی ترافیک را در روی سرک از شدت بی‌تابی لت می‌کنند. این وکلا که تمسخر پیدایی را در چهره‌های‌شان علیه مردم پنهان کرده بودند، گفتند باش که انتخابات برگزار شود و ما خود را کاندید کنیم، باز ببینید که با دادن یک چپن به ارباب منطقه و یک شکم پلو به متنفذین منطقه، چطور رای مردم را از خود می‌کنیم. یکی از وکلا از مردم خواهش کرد که خونسرد باشند، چون روز انتخابات با تراق سر رفته برای او رای خواهند داد.
خبر دیگر وسط هفته، رسیدن احمد ایشچی به کابل است. آقای ایشچی ادعا دارد که جنرال دوستم می‌خواست بیرق معاونیت ریاست‌جمهوری را در سرزمین رعیت‌آسای او به اهتزاز درآورد، اما این کار را نکرد. تقریباً همه‌ی نهادهای داخلی و خارجی خواهان بررسی جدی این موضوع شده، به جز خود جنرال دوستم و یارانش. اعلامیه‌ها یک رقم یکی از پس دیگری صادر می‌شود که گویا هفته‌ی پیش آماده شده بوده. اتحادیه‌ی اروپا گفته که اگر این موضوع درست و جدی بررسی نشود، امکان دارد تا آخر عمر از مقعد حکومت افغانستان خون بچکد. در همین حال یکی از مقامات شورای امنیت ملی گفت که جشن نزدیک است بخیر!
خبر دیگر این هفته، ملاقات لیونل مسی با مرتضی احمدی مشهور به «مسی کوچک افغانستان» افغانستان است. شماری از هواداران بارسلونا با شنیدن این خبر، در صفحات فیس‌بوک خویش نوشته‌اند که درود بر مسی! روی هرچه رئالی در افغانستان است را سیاه کرد! چرا که رئالی‌ها قبلاً می‌گفتند که مسی، مرتضی را نادیده گرفته و در حق او نامردی کرده است. اما حاجی رمضان که تازه ازسفر زیارتی برگشته با انتشار عکسی از خود نوشته که بارسایی‌های دروغ‌گو! ببینید من چه‌قدر سفیدام! در همین حال، شماری از رئالی‌ها در واکنش به این خبر گفته‌اند تا زمانی که لیونل مسی جاغوری را با کاتالونیا تبدیل نکند، به نفرت خویش از بارسلونا و مسی ادامه خواهند داد. این جمع از رئالی‌ها مدعی‌اند که مرتضی (مسی کوچک) بر گردن مسی بزرگ حق دارد که زادگاهش را به بارسلونای دوم تبدیل کند. واکنش دیگر این است که شماری از علمای ولایت تخار و استادان دانشگاه این ولایت که در این اواخر نقل محافل‌اند در واکنش به این خبر گفته که مرتضی مسی را هرجا دیدید، فوراً قتل عام کنید. نگذارید این بچه‌ی خبیث مایه نفاق میان رئالی‌ها و بارسایی‌های باهم برادر افغانستان شوند. آن‌ها گفتند که مرتضی مسی حتا از زنان هم بی‌حیاتر است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *