هرمنوتیک سیاسی

این‌که دایما در فهم ِ تعاملات سیاسی در میهن شیران گیچ می‌شوید، گناه سیاست نیست؛ گناه شماست که ابزار مناسب ِ فهم این وضعیت را ندارید. یکی از چیزهایی که گیج‌تان می‌کند، بیانیه‌ی سیاسی رهبران سیاسی است. یک روز یکی از همین قهرمانان سیاسی‌تان بیانیه‌یی می‌دهد که دل‌تان را باغ‌باغ می‌کند. روزی دیگر، همان سیاستمدار بیانیه‌یی می‌دهد که همان دل ِ باغ‌باغ‌شده‌ی شما را سوراخ‌سوراخ می‌کند. گیج می‌شوید. من برای رهایی شما از این وضعیت یک ابزار تفسیری خدمت‌تان عرضه می‌کنم که شاید در مواقع مختلف به دردتان بخورد. مثلا فرض کنید شما نیز در جمع اپوزیسیون دولت هستید. به کمک این چارچوب تفسیری می‌توانید موضع رهبران‌تان را بهتر بفهمید:
قهرمان سیاسی‌تان: هر کسی که با این رژیم فاشیستی و قبیله‌گرا معامله کند، به‌عنوان خاین به خوان شهدا و آرمان‌های بزرگ ملت قهرمان ما طرد خواهد شد.
تفسیر: دیگران رفته‌اند برای سهم‌خواهی. نفر ِ شما را خبر نکرده‌اند.
قهرمان سیاسی‌تان: ما اگر تا حالا خاموش بودیم و خون جگر می‌خوردیم به‌خاطر مصالح علیای مملکت و پامال نشدن خون شهدا بود. به زودی چیزهایی را با مردم شرافتمند خود در میان خواهیم گذاشت و پرده از خیانت‌های مزدوران بیگانه برخواهیم داشت.
تفسیر: به نفر ِ شما سهم داده‌اند، اما خیلی کم. آن قید ِ «به‌زودی» یک ماه است. در این یک ماه دولت فرصت دارد که بیشتر بدهد.
قهرمان سیاسی‌تان: در این اوضاع و شرایط حساس که وطن عزیزمان، خانه‌ی مشترک همه‌ی ما، از چهارسو مورد تهاجم و توطئه قرار دارد، ما نیاز به همدلی و وحدت داریم. ما از رییس‌جمهور گله داریم، اما با او و دولت‌اش خصومت نداریم.
تفسیر: به نفرتان قول داده‌اند که سهم‌اش را بیشتر می‌کنند، به شرطی که او دست از غالمغال اضافی بردارد.
قهرمان سیاسی‌تان: بعضی از دوستان کم‌تجربه، که در نیت خیرشان شکی نیست، طوری از برانداختن حکومت حرف می‌زنند که گویی فجایع دو دهه پیش کشور را فراموش کرده‌اند. توصیه‌ی من به این برادران این است که در شرایط حساس کنونی داشتن این حکومت نعمت الهی است. مسئولان محترم دولت و شخص رییس‌جمهور تلاش شبانه -روزی می‌کنند تا مشکلات حل شوند. اما حل هر مشکلی وقت می‌گیرد. باید صبر داشت.
تفسیر: سهم ِ نفر شما کاملا رسیده. ظاهرا بیش از حد انتظار و توقع او هم رسیده. استفاده از عبارت «نعمت الهی» در وصف حکومت بر این نکته دلالت دارد.
گیج نشوید. فقط هرمنوتیک سیاسی‌تان را کمی سوهان بزنید. خواهش می‌کنم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *