نتیجه‌ی یک نظرسنجی در مورد سیاست خارجی حکومت: مردم نسبت به پاکستان بدبین‌اند

اطلاعات روز: یافته‌های یک نظرسنجی تازه که سیاست خارجی حکومت وحدت ملی را به بررسی گرفته، نشان می‌دهد که مردم به تعامل حکومت با هند و چین امتیاز مثبت و به تعامل حکومت با پاکستان و روسیه امتیاز منفی داده‌اند.
این نظرسنجی به هدف «ارزیابی میزان رضایت‌مندی مردم از عملکر حکومت وحدت ملی» در شش زون کشور انجام شده و سه حوزه (سیاست خارجی، جنگ و صلح، توسعه‌ی زیربنای اقتصادی و همچنین مقایسه‌ی عملکرد حکومت فعلی با حکومت سابق) را مورد پرسش قرار داده است.

سیاست خارجی
یافته‌های نظرسنجی «خانه‌ی آزادی» که دیروز در کابل منتشر شد، نشان می‌دهد که مردم میزان موفقیت حکومت در تأمین منافع کشور در تعامل با پاکستان را منفی ارزیابی کرده و حدود 63 درصد اشتراک کنندگان در این نظرسنجی این تعامل را کم‌اثر و بی‌اثر دانسته‌اند. تنها 25درصد دیدگاه مثبت داشته‌اند.
این نظرسنجی «سیاست خارجی افغانستان» را در پنج حلقه، پاکستان؛ ایران؛ هند؛ چین؛ روسیه؛ کشورهای اسلامی، اروپا و امریکا، مورد بررسی قرار داده است.
در بخش هند، مردم نسبت به تعامل با هند خوشبین‌تر به نظر می‌رسند و در مجموع نزدیک به 83 درصد از پاسخ‌دهندگان میزان موفقیت حکومت در تامین منافع کشور در تعامل با هند را موثر و تنها حدود 13 درصد کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
در مورد ایران نیز نتایج این نظرسنجی خوشبین‌تر است و حدود 18.2 درصد از پاسخ‌دهندگان تعامل با ایران را کم‌اثر و تنها 6 درصد بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
در همین حال 66 درصد پاسخ‌دهندگان میزان موفقیت حکومت در تأمین منافع کشور در تعامل با چین را مثبت و تنها حدود 23 درصد آن‌را کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
یافته‌های نظرسنجی خانه‌ی آزادی نشان می‌دهد که مردم در مورد تعامل افغانستان با روسیه خوشبین نیستند و حدود 41 درصد از پاسخ‌دهندگان میزان موفقیت حکومت در تأمین منافع کشور در تعامل با روسیه را موثر و حدود 32 درصد غیرموثر ارزیابی کرده‌اند، در حالی‌که 23 درصد در این مورد نظر نداشته‌اند.
براساس یافته‌های این نظرسنجی، مردم در مورد تعامل با کشورهای اسلامی، اروپا و امریکا به دید مثبت می‌نگرند و عملاً راضی به نظر می‌رسند. یعنی حدود 60 درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی میزان موفقیت حکومت در تأمین منافع کشور در تعامل با کشورهای اسلامی را موثر و 25 درصد غیرموثر ارزیابی کرده‌اند. 55 درصد از پاسخ‌دهندگان تعامل با کشورهای اروپایی را موثر و 28 درصد کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند. با توجه به یافته‌های خانه‌ی آزادی، 61 درصد از پاسخ‌دهندگان میزان موفقیت حکومت در تامین منافع کشور در تعامل با ایالات متحده‌ی امریکا را موثر و 22 درصد کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.

جنگ و صلح
در این بخش میزان موفقیت نیروهای امنیتی در برابر حملات طالبان مورد بررسی قرار گرفته است. حدود 77 درصد پاسخ‌دهندگان میزان موفقیت نیروهای امنیتی در برابر حملات طالبان را موثر (50 درصد کاملاً موثر و 27 درصد نسبتاً موثر) و در مجموع حدود 17 درصد کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
حکومت وحدت ملی در ماه میزان سال جاری توافق‌نامه‌ی صلح با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان را به امضا رساند. توافقی که همراه بود با واکنش‌های بسیاری. اکنون یافته‌های نظرسنجی خانه‌ی آزادی نشان می‌دهد حدود 43 درصد از پاسخ‌دهندگان امضاء توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی را موثر و 45 درصد دیگر کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود 78 درصد از پاسخ‌دهندگان تجهیز نیروهای امنیتی و هوایی را اقدامی موثر و تنها حدود 17 درصد این موضوع را کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
حدود 66 درصد از پاسخ‌دهندگان تلاش حکومت وحدت ملی برای تامین کمک‌های مالی برای نیروهای امنیتی در نشست وارسا را موثر و 21 درصد آن‌را کم‌اثر و بی‌اثر دانسته‌اند.

توسعه‌ی زیربنایی اقتصادی
حکومت وحدت ملی طی دو سال گذشته چندین تفاهم‌نامه‌ی ترانزیتی را امضا کرده است. براساس یافته‌های خانه‌ی آزادی، حدود 86 درصد از پاسخ‌دهدگان عقد تفاهم‌نامه مسیرهای ترانزیتی جدید را عملکردی موثر و حدود 8 درصد آن‌را کم‌اثر و بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
حدود 81 درصد از اشتراک‌کنندگان این نظرسنجی عملکرد حکومت در جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی را موثر، حدود 11 درصد کم‌اثر و تنها 3.4 درصد آن‌را بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.
براساس یافته‌های خانه‌ی آزادی، حدود 77 درصد از پاسخ‌دهندگان بهره‌برداری از بند سلما را اقدام توسعه‌یی موثر و حدود 11 درصد کم‌اثر و تنها 4.5 درصد بی‌اثر ارزیابی کرده‌اند.

مقایسه‌ی حکومت فعلی با سابق
در بخش سیاست خارجی، یافته‌های این ارزیابی نشان می‌دهد که حدود 42 درصد پاسخ‌دهندگان عملکرد حکومت فعلی را نسبت به حکومت سابق بهتر و 27 درصد دیگر بدتر دانسته‌اند. 28 درصد دیگر بر این نظراند که عملکرد حکومت فعلی با حکومت سابق در سیاست خارجی تفاوت نداشته است.
در بخش مبارزه با فساد حدود 29 درصد اشتراک‌کنندگان عملکرد حکومت فعلی در موضوع مبارزه‌ی عملی با فساد با تاسیس مرکز عدلی قضایی را بهتر و 32 درصد دیگر بدتر دانسته‌اند. حدود 35 درصد نیز بر این نظر هستند که تفاوتی در زمینه‌ی مبارزه با فساد وجود نداشته است.
حدود 36 درصد از پاسخ‌دهندگان عمکرد حکومت فعلی در موضع شایسته‌سالاری با جذب نیروهای جوان و تحصیلکرده را بهتر و 33 درصد دیگر بدتر دانسته‌اند. 28 درصد دیگر گفته‌اند تفاوتی در این زمینه دیده نمی‌شود.
این نظرسنجی در ولایت‌های کابل، بلخ، هرات، قندهار، جلال‌آباد و بامیان صورت گرفته است. 3011 نفر، 59 درصد مردان و 40.9 درصد زنان، در این نظرسنجی اشتراک داشته که به‌لحاظ سنی 69.1 درصد پاسخ‌دهندگان در دوره‌ی سنی بین 18 تا 30 سال قرار دارند. بیشترین پاسخ‌دهندگان افراد دارای مدرک لیسانس هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *