بلخی: با عودت مهاجرین در 2016 بیش از هفت میلیارد دالر وارد اقتصاد کشور شده است

اطلاعات روز: سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید در سال 2016 از درک عودت و بازگشت دوباره مهاجرین، بیش از هفت میلیارد دالر وارد اقتصاد کشور شده است.
آقای بلخی که امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاحیه مرکز معلوماتی دیجیتل برگشت کنندگان صحبت می‌کرد، گفت: «براساس تحقیقات ابتدایی که انجام دادیم، فکر می‌کنم در عرصه مهاجرت کار جدیدی باشد… در همین سالی که ما استیم بر اساس برآوردی که شده بیشتر از هفت میلیارد دالر از آدرس مهاجرین و عودت‌کننده‌ها، وارد اقتصاد کشور شده است.»
این پول شامل مبالغی که عودت‌کنندگان افغان با خود آورده و کمک‌هایی که از سوی مؤسسات به عودت‌کنندگان دارای مدرک و فاقد مدرک توزیع شده است، می‌شود.
بر اساس آمار وزارت مهاجرین، در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از یک میلیون افغان وارد کشور شده که حدود ۹۷۵ هزار این افراد داوطلب بوده‌اند.
از سوی دیگر بر اساس یک تخمین بانک جهانی، به‌صورت اوسط، سالانه بیش از سه میلیارد دالر از سوی مهاجرین افغان در خارج، به داخل افغانستان حواله می‌شود. اما آقای بلخی گفت که هزینه‌ی انتقال حواله‌ها در حال حاضر، بیش از پنج فیصد است و افغانستان تلاش می‌کند که در برنامه توسعه پایدار که دولت‌ها مؤظف اند تا ۲۰۳۰ میلادی آن را تطبیق کنند، هزینه‌ی حواله‌ها را از پنج فیصد به سه فیصد کاهش دهد.
افتتاح مرکز معلوماتی دیجیتل
مرکز معلوماتی دیجیتل برگشت کنندگان که به کمک مالی اداره جمعیت، پناهندگان و مهاجرت ایالات متحده‌ی امریکا (BPRM) و همکاری سازمان جهانی مهاجرت (IOM)، در چوکات ریاست آی‌تی وزارت امور مهاجرین افغانستان ایجاد شده‌است، امروز افتتاح شد.
براساس گفته‌های وزیر امور مهاجرین، در این مرکز هم‌زمان تمام ارقام برگشت‌کنندگان از ولایات مرزی، شمار افراد بی‌جاشده و تعداد کسانی که آسیب‌پذیر‌اند، ثبت می‌گردد.
این مرکز تمام مشخصات عودت کنندگان و بیجاشدگان را ثبت می‌کند.
آقای بلخی گفت که در حال حاضر، مرزهای تورخم در ننگرهار و اسلام‌ قلعه‌ی هرات با این مرکز وصل شده اند و به زودی مرزهای نیمروز و سپین‌ بولدک قندهار نیز وصل خواهند شد.
او افزود که تا آخر سال ۲۰۱۷ میلادی، به‌شمول میدان هوایی کابل، هشت ولایت دیگر نیز به این مرکز معلوماتی دیجیتل وصل خواهند شد.
افغانستان یکی از کشورهایی است که سیستم اداری آن سنتی است و اکثراً اسناد و مدارک به‌صورت کتبی در قفسه‌ها نگهداری می‌شود. اما اخیراً تلاش‌ها برای دیجیتل‌سازی سیستم اداری به خصوص وزارت‌هایی که با ارقام و اعداد سروکار دارند، آغاز شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *