مظنون اصلی حمله‌ی شب سال نو در استانبول در افغانستان آموزش دیده بود

اطلاعات روز: مقام‌های ترکیه از بازداشت مظنون اصلی حمله‌ بر کلوپ شبانه در سال نو میلادی در استانبول خبر داده می‌گویند که این مرد در ازبکستان متولد و در افغانستان آموزش دیده است.
در تیراندازی در شب سال‌ نو میلادی در یک کلوپ شبانه در استانبول ترکیه 39 نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. فرد مهاجم در این تیراندازی بیش از 180 گلوله را در هفت دقیقه شلیک کرد. گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.
واسیپ شاهین، والی استانبول گفته است: «نام این مرد (مظنون اصلی)، عبدالقادر ماشاریپف است و نام رمز او، ابو محمد خراسانی عبدالقوی است. او در سال ۱۹۸۳ در ازبکستان متولد شده و در افغانستان آموزش دیده است. او یک هراس‌افگن تحصیلکرده است و به چهار زبان سخن می‌گوید.»
عبدالقادر دوشنبه‌شب در عملیاتی در حومه‌ی استانبول بازداشت شد.
والی استانبول افزوده که «این تروریست به جرم خود اعتراف کرده است.» به گفته‌ی او، هنگام بازداشت مظنون از نزد او سلاح گرم، مهمات و ارزهای خارجی کشف شده‌است.
پولیس ترکیه دو هفته در جست‌وجوی عبدالقدیر مشاریپف با اسم رمزی ابو محمد خراسانی بوده است. فرد مظنون پس از تیراندازی در کلوب شبانه موفق به فرار شده بود.
بن علی یلدرم، نخست وزیر ترکیه گفته است: «بازداشت کسی که این حمله وحشتناک را انجام داده است، دستاورد بزرگی است. با گرفتاری او، افراد پشت پرده این رویداد نیز شناخته خواهند شد.»
تصاویر نشر شده از این مظنون بازداشت شده توسط رسانه‌های ترکی نشان می‌دهند که صورت او کبود شده و خون‌آلود است. رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که فرد بازداشت شده برای بازجویی به مقر اصلی پولیس انتقال داده شده و معاینات طبی‌اش نیز جریان دارد.
برعلاوه مشاریپف، چهار تن دیگر به شمول یک شهروند قرغیزستان بازداشت شده‌اند. مقام‌ها گفته‌اند آپارتمانی که این افراد در آن بازداشت شده‌اند، مربوط به یک قرغیزی بوده است. سه فرد بازداشت شده دیگر از کشورهای سنیگال، مصر و سومالیا هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *