واکنش‌ها به تصویب طرح اطلاق کلمه‌ی «شهید» به جان‌باختگان نیروهای امنیتی از سوی مجلس نمایندگان

اطلاعات روز: مجلس نماییدگان روز دوشنبه طرحی را تصویب کرده که براساس آن رسانه‌های دولتی و خصوصی مکلف‌اند که برای جان‌باختگان نیروهای امنیتی از کلمه‌ی «شهید» استفاده کنند.
وزارت داخله با استقبال از تصویب این طرح گفته است که شهید خواندن جان‌باختگان نیروهای امنیتی کشور، بر روحیه‌ی این نیروها تأثیر مثبت می‌گذارد و جنگ عقیده‌تی گروه‌های دهشت‌افگن و تروریست را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.
در اعلامیه‌ی وزارت داخله آمده که «مبارزه نیروهای امنیتی افغانستان، مبارزه‌ی برحق است و از اطلاق وصف شهید، بر جان‌باختگان این نیروها نیز حکم شرعی دارد.»
وزارت داخله همچنان تصویب این طرح را پشتیبانی و حمایت سراسری مدرم به‌ویژه نمایندگان مردم در مجلس، از نیروهای امنیتی کشور و حقانیت مبارزه‌ی این نیروها با تروریسم خوانده است.
نی: دولت باید مصونیت بیشتر خبرنگاران و رسانه‌ها را تضمین کند
دفتر نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان نیز ضمن استقبال از تصویب این طرح گفته است که دولت باید بیشتر به مصونیت و امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها توجه کند.
در خبرنامه‌ی دفتر نی آمده است: «آنچه برای ما مهم است این‌که دولت افغانستان باید در این ارتباط مصونیت و امنیت خبرنگاران و رسانه‌های خصوصی را نیز مد نظر داشته باشد و نگذارد تا مخالفین ایشان، خبرنگاران را به‌خاطر استفاده از این‌گونه ادبیات مورد هدف قرار بدهند و از ایشان قربانی بگیرند.»
نی نیز گفته که به‌کار بردن کلمه‌ی «شهید» برای جان‌باختگان نیروهای امنیتی کشور تأثیرات ژرفی را در بالا بردن روحیه‌ی سربازان نیروهای امنیتی خواهد گذاشت.
نهادهای حامی رسانه‌ها نگرانی دارند که استفاده از این ادبیات و به‌کار بردن کلمه‌ی «شهید» از سوی رسانه‌ها برای جان‌باختگان نیروهای امنیتی کشور ممکن باعث شود که مخالفان مسلح خبرنگاران و رسانه‌ها را مورد هدف قرار دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *