خداحافظی تلفنی رهبران حکومت وحدت ملی با باراک اوباما

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله با باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا که ماموریتش پایان یافته است، شام روز چهارشنبه از طریق تلفن صحبت نموده و از همکاری‌های او قدردانی کرده‌اند.
باراک اوباما هشت سال است که رییس جمهور ایالات متحده امریکا است و اکنون ماموریتش پایان یافته است. قرار است دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا عهده‌دار این مسئولیت شود. مراسم تحلیف ترامپ روز جمعه برگزار می‌شود.
ارگ ریاست جمهوری می‌گوید آقای اوباما که قرار است تا چند روز دیگر قصر سفید را ترک کند، حوادث تروریستی اخیر در افغانستان را تسلیت گفته و همکاری نزدیک رهبران دو کشور امریکا و افغانستان را قابل قدر دانسته است.
در خبرنامه‌ی ارگ ریاست جمهوری آمده است که آقای غنی گفته است تصامیم استراتژیک باراک اوباما در خصوص حمایت‌های تخنیکی و مالی ایالات متحده در بخش‌های امنیتی و انکشافی افغانستان و کمک آن‌ها در امر مبارزه با تروریسم و دفاع از کشور نقش کلیدی و حیاتی داشته است.
آقای غنی به باراک اوباما گفته است: «نقش شما در ایجاد روابط استراتژیک میان دو ملت و دولت اساسات یک روابط بنیادین را گذاشته است که برای دهه‌های متمادی همچنان مستحکم باقی خواهد ماند، و بدین‌منظور مردم افغانستان رهبری شما را در این عرصه قدردانی نموده و همیشه به یاد خواهند داشت.»
باراک اوباما هم گفته است که می‌خواهد مردم افغانستان بدانند که تعهد، همت و استقامت بی‌نظیر شان در برابر مشکلات قابل تمجید و قدردانی است.
در این گفت‌وگو رییس اجراییه حکومت وحدت ملی نیز نقش آقای اوباما در حمایت از افغانستان، مبارزه با دهشت‌افگنی و ادامه کمک‌ها به قوای مسلح و مردم را حیاتی خوانده و گفته است که ملت و مردم افغانستان به این همکاری‌ها به دیده احترام می‌نگرند.
رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله درحالی با اوباما تلفنی خداحافظی می‌کنند که قرار است فردا، جمعه، مراسم تحلیف دونالد ترامپ برگزار شود. در این مراسم هیچ‌یک از رهبران افغانستان دعوت نشده‌اند.
مجیب‌الرحمان رحیمی، سخن‌گوی ریاست اجراییه کشور در یک کنفرانس خبری گفته است که دعوت نشدن رهبران افغانستان در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید امریکا به معنای نادیده گرفته شدن افغانستان از سوی این کشور نیست.
او گفته است که رسم معمول در جهان این است که رهبران کشورهای دنیا در مراسم تحلیف رییس جمهور امریکا شرکت نمی‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *