تذکره کتابچه‌یی می‌شود؛ از تذکره‌ی الکترونیکی خبری نیست

اطلاعات روز: مقام‌ها در اداره‌ی ثبت احوال نفوس کشور می‌گویند که این اداره طرح توزیع تذکره‌های کتابچه‌یی را به ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرده ‌است.
زمری باهر، رییس تثبیت هویت در اداره‌ی ثبت و احوال نفوس به بی‌بی‌سی گفته است در صورت تأیید، این نوع تذکره‌ها جایگزین تذکره‎های ورقی می‌شود که در حال حاضر مروج است.
آقای باهر هدف این طرح را جلوگیری از جعل در تذکره‌های ورقی خوانده است. جعل در تذکره‌های ورقی سبب شده که در چند سال اخیر حتا تذکره‌های توزیع‌شده‌ی جدید، برای بعضی کارهای رسمی نیازمند به تایید دوباره‌ی این اداره باشند.
به گفته‌ی باهر، تذکره‌های کتابچه‌یی از لحاظ امنیتی و کیفی بهتر می‌باشد و چندین نشانه‌ی امنیتی دارد که جعل آن را بسیار مشکل می‌سازد.
آقای باهر گفته که به اساس این طرح، تذکره‌های کتابچه‌یی هشت صفحه‌یی بوده و معلومات شخص در آن به زبان‌های فارسی، پشتو و انگلیسی می‌باشد. او افزود که این طرح اکنون در مرحله‌ی ابتدایی قرار دارد و برای تأیید شدن و نظرخواهی به ریاست‌جمهوری، ریاست اجرایی و شورای امنیت ملی سپرده شده است.
به گفته‌ی وی، از آن جا که تنها تغییر در کیفیت تذکره‌ها می‌آید نه معلومات آن، به تأیید شدن این طرح در مجلس نمایندگان ضرورت نیست.
رییس تثبیت هویت در اداره‌ی ثبت و احوال نفوس از تذکره‌های ورقی موجود به‌عنوان «فرم دیموگرافی» یاد کرده و گفته در حقیقت افغان‌ها اکنون یک تذکره‌ی کاربردی ندارند.
به گفته‌ی زمری باهر، چندین گزینه برای توزیع تذکره‌های کتابچه‌یی وجود دارد؛ یا یک برنامه‌ی ملی شده و تعویض تذکره‌های ورقی به گونه‌ی سراسری انجام شود، یا تنها به داوطلبان تکره‌‌های کتابچه‌یی داده شود و یا تنها به کسانی که تذکره را جدیدا به‌دست می‌آورند.
او گفته که در مورد این گزینه‌ها بعداً تصمیم گرفته خواهد شد.
طرح توزیع تذکره‌های کتابچه‌یی در حالی روی دست گرفته شده است که توزیع تذکره‌های الکترونیکی هنوز مشخص نیست و به تعویق افتاده است. سال گذشته ریاست اجراییه فیصله کرده بود که روند توزیع تذکره‌های برقی، به تاریخ ۲۸ اسد 1394 مصادف با سال روز استقلال کشور آغاز می‌شود؛ اما توزیع این نوع تذکره‌ها آغاز نشد و یک سال می‌شود که هیچ خبری از توزیع آن نیست.
هرچند مسئولان دلیل آن را مشکلات فنی می‌خوانند اما بسیاری به این باورند که با این موضوع برخورد سیاسی می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *