وزارت داخله می‌گوید اصطلاح «سرباز خیالی» به نهادهای امنیتی آسیب رسانده ‌است

اطلاعات روز: در حالی‌که هرازگاهی موجودیت «سربازان خیالی» در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان خبربازساز می‌شود، اما وزارت داخله می‌گوید که اصطلاح «سرباز خیالی» به نهادهای امنیتی و دفاعی کشور آسیب رسانده است.
صدیق صدیقی، سخن‌وگوی وزارت داخله امروز (شنبه، دوم دلو) در نشست خبری گفت نهادهای امنیتی و دفاعی که باید مورد احترام مردم افغانستان باشند، از استفاده این اصطلاح صدمه دیده‌اند.
آقای صدیقی افزود، در حال حاضر برای رفع این نگرانی ۲۰ تیم از مرکز به ولایت‌ها اعزام شده که موجودیت و شمار کارمندان پولیس ملی افغانستان را در سراسر کشور بررسی کنند.
اخیراً وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا اعلام کرد که دیگر برای ۳۰ هزار «سرباز خیالی» نیروهای امنیتی افغانستان معاش نمی‌پردازد. یک مقام ارتش امریکا گفته که ایالات متحده سر از ماه جنوری (ماه جاری میلادی) تنها به سربازانی ارتش افغانستان معاش خواهد پرداخت که ثبت بایومتریک باشند و کارت هویت ارتش را داشته باشند.
وزارت دفاع موجودیت «سربازان خیالی» در جمع نیروهای ارتش را نمی‌پذیرد و می‌گوید که روند بایومتریک سربازان ارتش جریان دارد. این وزارت حتا موجودیت یک «سربازا خیالی» را رد می‌کند.
اما سخن‌گوی وزارت داخله می‌گوید که تاکنون هیأت‌ها اعزام شده به ولایات از عدم حضور نیروهای پولیس در صفوف آنان خبر نداده ولی کمبودی‌های وجود داشته که نیروهای پولیس در سال گذشته از این ناحیه با چالش مواجه شده بودند.
آقای صدقی مدعی شد که تاکنون مشخص شده اکثریت سربازان در صفوف نیروهای پولیس حضور دارند.
امریکا از آغاز سال ۲۰۰۲ تا حالا بیشتر از ۶۸ میلیارد دالر برای تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان هزینه کرده‌ است. آخرین آمارها، شمار نیروهای امنیتی افغانستان را نزدیک به ۳۲۰ هزار نشان می‌دهد.

عملیات‌های زمستانی دشمن را زیر فشار قرار داده‌است
از سوی هم سخن‌گوی وزارت امور داخله گفت که عملیات‌های زمستانی نیروهای امنیتی در شش ولایت افغانستان دشمن را زیر فشار قرار داده است.
آقای صدیقی گفت که در نتیجه‌ی راه‌اندازی ۷۰۰عملیات زمستانی در یک ماه گذشته در سراسر کشور به‌ویژه در ولایت‌های قندوز، ارزگان، فراه، ننگرهار، هلمند و غزنی، دشمن به شدت زیر فشار قرار گرفته‌اند و و «آنان جز نابودی آینده‌ی دیگری در پیش ندارند.»
به گفته‌ی او، اطراف شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان از وجود هراس‌افگنان پاکسازی شده است. شهر ترینکوت از سه ماه به این زیر تهدید بلند امنیتی قرار داشت.
در همین حال آقای صدیقی گفت که در یک ماه گذشته ۸۰ سرباز پولیس ملی و محلی در نقاط مختلف کشور کشته شده‌اند.
آقای صدیقی افزود که عملیات نیروهای امنیتی برای مهار نیروهای موسوم به گروه دولت اسلامی (داعش) در ولایت ننگرهار ادامه دارد؛ تا این گروه نتواند دامنه تهدیدهایش را به ولایت‌های دیگر افغانستان و سایر مناطق ولایت ننگرهار گسترش دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *