نابودی میلیونی؛ نُه میلیون شهروند منتظر کمک بشردوستانه

 

جنگ دوامدار و بازگشت بی‌پیشنه‌ی مهاجرین افغان از کشورهای پاکستان و ایران حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد را بر آن داشته است تا برای 9.3 میلیون افغان که در سال 2017 میلادی نیازمند کمک‌های بشردوستانه خواهند بود، فراخواهان کمک بدهند.
عبدالله عبدالله رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی و مارک باودن هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشری سازمان ملل در افغانستان در نشستی در کاخ سپیدار از جامعه‌ی جهانی خواستار 550 میلیون دالر امریکایی برای کمک‌های بشری در سال 2017 میلادی شدند.
به گفته‌ی ریاست اجراییه سرپناه اضطراری، اقلام غیر غذایی، زراعت و مصونیت غذایی، صحت، تغذی، آب، حفظ‌الصحه و پول نقد در مواردی از جمله بازگشت‌کنندگان از عرصه‌هایی است که نیازمند کمک می‌باشد.
آقای عبدالله به روز شنبه، 2 دلو گفت 240 میلیون دالر امریکایی مربوط به نیازمندی‌های عاجل، مهاجرین و عودت‌کنندگان و 310 میلیون دالر مربوط بخش‌های رسیدگی به نیازمندی‌های بیجاشدگان داخلی و متضررین حوادث طبیعی و غیرطبیعی می‌باشد.
او گفت: «در این برنامه 550 میلیون دالر پیش‌بینی شده است که تمام نیازها را در تمام عرصه‌هایی که پیشتر یاد کردم در بر می‌گیرد.»
رییس اجراییه ابراز امیدواری نمود که جامعه‌ی جهانی به این فراخوان پاسخ مثبت داده و از آن برای ایجاد رسیدگی، تغییر و بهبود زندگی متضررین، بی‌جاشدگان و عودت‌کنندگان استفاده شود.
او در این نشست گفت این بخش کمک‌های بشری و مساعدت‌های عاجل خارج از چارچوب برنامه‌ی صلح و انکشاف ملی افغانستان که در کنفرانس بروکسل جامعه‌ی جهانی تعهد دادند، می‌باشد.
مارک باودن، هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفت جامعه‌ی بشری به‌صورت خستگی‌ناپذیری سعی بر نجات جان و کاهش آلام میلیون‌ها نفر داشته‌اند. او گفت: «هرچند میزان کنونی نیازها در افغانستان از جامعه‌ی بشری می‌طلبد که مساعدت‌های بیشتری برای حصول اطمینان از این‌که جان بسیاری از افغان‌ها به مخاطره نیافتاده و در نتیجه زندگی مصون و با وقاری داشته باشند، صورت گیرد.»
آقای باودن گفت شمار نیازمندان جدی به کمک‌های بشری به سه میلیون نفر می‌رسد و از این کمک‌ها در مجموع پنج میلیون و هفت‌صد هزار نفر مستفید خواهند شد.

سال پرچالش و استثنایی برای افغانستان
هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل برای افغانستان سال 2017 را سال پرچالش و استثنایی دانسته و گفت که به استثنای سوریه، هیچ کشوری مانند افغانستان با موج مهاجران عودت‌کننده به کشور روبه‌رو نیست و این مسأله از یک‌سو کمک‌های بیشتر و از جانبی به هماهنگی گسترده‌تر نیازمند است.
در همین حال اندرس سوبرگ، سفیر دولت شاهی سویدن برای افغانستان هشدار می‌دهد که در سال 2017 میلادی شمار بی‌جاشدگان از مرز 1500 نفر در روز نیز افزایش خواهد یافت.

چرا کمک بیشتر؟
در سال 2016 حکومت افغانستان فراخوان 440 میلیون دالری برای کمک‌های بشری داده بود. در سال‌های قبل از آن نیز فراخواهان صورت گرفته بود و جامعه‌ی بین‌المللی افغانستان را در این بخش کمک کرد.
آقای عبدالله گفت امسال فراخوان ترتیب شده، بزرگ‌ترین فراخوان در این عرصه است. این فراخواهان دلیل دارد: داوم جنگ با وجود صدای حکومت وحدت ملی برای صلح و مصالحه که جواب مثبت نگرفته، بیجاشدگی داخلی از جمله در قندوز، حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیلاب، رانش زمین و خشکسالی.

کمک‌ها ضایع نشده
عبدالله عبدالله خطاب به همکاران جامعه‌ی جهانی گفت آن‌هایی که در راستای ارایه‌ی کمک‌های بشری پیش‌قدم بوده، مطمئن باشند کمک‌های‌شان ضایع نبوده و بالای زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر گذاشته است.
او گفت: «در سال گذشته در مجموع بیشتر از 2.3 میلیون نفر که نیازمند کمک بودند، از کمک‌های عاجل غذایی، صحی، سرپناه، مصونیت آب و حفظ‌الصحه مستفید شده‌اند. این رقم یک رقم بسیار بزرگ است.»
رییس اجراییه گفت 1.5 میلیون نفر که از سوءتغذیه متأثر بودند، کمک دریافت کرده‌اند و به 1.3 میلیون نفر کمک صحی صورت گرفته است. او گفت: «به بالاتر از 600 هزار نفر بیجاشدگان داخلی رسیدگی صورت گرفته است، درحالی‌که حدود یک میلیون بازگشت‌کننده ما داشتیم، به یک بخش عمده‌ی این‌ها هم کمک صورت گرفته است.»

«نگذاریم مردم به پایین‌تر از خط فقر بروند»
رییس اجراییه گفت به‌صورت کل این کمک‌ها باید ما را آماده بسازد که آسیب‌پذیری‌های مردم کم شود. او گفت: «از شهروندانی که در این‌جا زندگی می‌کنند و نگذاریم که بیشتر مردم به پایین‌تر از خط فقر بروند درحالی‌که شرایط را آماده بسازیم که این‌ها خودشان سهم در زندگی و انکشاف کشور داشته باشند.»
آقای عبدالله گفت به جامعه‌ی جهانی و کشورهای کمک‌کننده اطمینان می‌دهد که کمک‌های‌شان در بهبود وضعیت افغانستان موثر باشد. او گفت دولت افغانستان آمادگی کامل برای هرگونه همکاری در این راستا را داشته و متضمن شفافیت و حسابدهی روند کمک‌ها و موثریت فعالیت‌ها می‌باشد.
افغانستان یکی از کشورهای بحران‌زده و دارای خشونت زیاد است که گسترش جغرافیایی و عمیق شدن روزافزون جنگ باعث افزایش 13درصدی در آمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری گردیده است. نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و قانون حقوق بشر به‌شمول قتل‌های هدف‌مند، استخدام اجباری و حمله به تسهیلات تعلیمی و صحی به‌صورت منظم صورت می‌گیرد.
در همین رابطه رییس اجراییه می‌گوید: «حمایت، محافظت و تدابیری برای انجام کار کارمندان بخش کمک‌های بشری و بشردوستانه، مطابق به قوانین بین‌المللی بشردوستانه وظیفه‌ی دولت ما است.»

9.3 میلیون نیازمند کمک‌های بشری کی‌هایند؟
«نمای اجمالی نیازهای بشری افغانستان» که از سوی تیم بشری کشوری و شرکا از بحران‌ها تهیه شده است، نشان می‌دهد که از مجموع 29 میلیون نفر نفوس مجموعی (تخمینی) افغانستان 3.9 میلیون نفر در متأثرترین ولسوالی‌ها از جنگ زندگی می‌کنند.
در این گزارش آمده است که 9.3 میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. از این میان 4.7 میلیون نفر آن را زنان و 4.6 میلیون نفر آن‌را مردان تشکیل می‌دهند؛ 0.4 میلیون نفر مسن (59 سال)، 3.6 میلیون نفر بالغ (18- 59 سال) و 5.3 میلیون نفر اطفال (زیر 18 سال) هستند.
حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد در حالی فراخواهان کمک‌های بشری را ارایه می‌کنند که افغانستان در سال 2016 نیز سال دشواری را پشت سر گذاشته است. در این سال افغانستان شاهد بازگشت بیش از میلیون نفر از پاکستان و ایران بود و بین 500 الی 600 هزار نفر دیگر به‌دلیل جنگ، ناامنی و حوادث طبیعی از خانه‌های‌شان بیجا شدند.
با این‌وجود، احتمال می‌رود که در جریان سال 2017 میلادی شمار بیشر مهاجرین افغان از کشورهای ایران و پاکستان به کشور برگردند و این افغانستان را بیشتر نیازمند کمک‌های بشری می‌سازد.
مارک باودن در پیشگفتار «طرح پاسخ‌گویی بشری» نوشته است که توقع می‌رود در جریان سال 2017 میلادی تا یک میلیون عودت‌کننده‌ی دیگر از پاکستان و ایران به افغانستان بیایند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *