طالبان افغان به‌دنبال «تاسیس دولت اسلامی در زمین»

لانگ وار ژورنال/بیل روجیو ترجمه: حمید مهدوی

طالبان، در یک ویدیوی تبلیغاتی از اردوگاه آموزشی الفاروق این گروه، گفت که هدف نهایی جهادشان «تاسیس دولت اسلامی در زمین» است. اردوگاه الفاروق آخرین اردوگاهی است که توسط طالبان همگانی شده است. این ویدیو که «رباط 1» نامیده شده است و در 20 جنوری در «صدای جهاد» منتشر شد، توسط استودیوی جهادی تورا بورا و شاخه‌ی مولتی مدیای کمیسیون فرهنگی امارت اسلامی تولید شده است. «رباط» به‌عنوان یک پایگاه یا سنگری برای دفاع از اسلام تعریف شده است.
طالبان موقعیت اردوگاه الفاروق را افشا نکرده‌اند؛ این اردوگاه احتمالا در افغانستان یا پاکستان موقعیت دارد. این اردوگاه موقتی (هیچ ساختار دایمی‌یی در این ویدیو مشاهده نمی‌شود) در دامنه‌ی یک کوه پوشیده از درخت واقع شده است. یک محدوده‌ی تعبیه‌شده و یک مانع در طول این راه در فلم به نمایش گذاشته شده است.
در نیمه‌ی اول این ویدیو به ویدیوهای عادی اردوگاه‌های آموزشی طالبان اختصاص داده شده است: حدود 20 سرباز نمایش داده شده است که ورزش می‌کنند وبا سلاح‌های مختلف، از جمله اسلحه‌ی دستی، اسلحه‌ی تهاجمی و ماشیندارها تمرین می‌کنند. یک گروه 12 نفری از جنگجویان در آنچه که ظاهرا یونیفورم اردوگاه است ظاهر می‌شود: یک دستمال قرمز رنگ، پوشش جنگلی و کفش سفیدرنگ ورزشی جدید. جنگجویان طالبان آزادانه در روز روشن فعالیت دارند، بدون ترس انتقام از سوی نیروهای ایالات متحده، افغان یا پاکستان.

طالبان خواستار یک دولت اسلامی جهانی‌اند
مخاطب این ویدیو به‌وضوح غربی‌ها اند. کلیپ‌هایی از آموزش جنگجویان به زبان انگلیسی زیرنویس‌هایی چون مدرسه‌ی آموزش، مرکز درک جهاد، مکتب انکشاف اذهان، مرکز آموزشی ملت مجاهد، دفاع از طریقت الهی و آدرس تفکر جهادی دارد. در نیمه‌ی دوم این ویدیو یک سخنران ناشناخته توجیه دینی برای جهاد ارائه می‌دهد که براساس خوانش قرآن آن را یک «تعهد مقدس» می‌خواند. کل متن سخنرانی او به زبان انگلیسی زیرنویس دارد. این سخنران سپس به «دیگر برادران مسلمان» رو می‌آورد، اشاره‌ی واضح به غیر افغان‌ها، که در جهاد شرکت کنند. این سخنران طالبان التماس می‌کند که «ما نیز مسئولیت داریم تا دیگر برادران مسلمان را دعوت کنیم که با خون و روح‌شان در جهار شرکت کنند».
ویدیوی رباط 1، مانند ویدیوی قبلی که «مردان واقعی» نامیده شده بود و در آن ویدیو نیز یک اردوگاه طالبان تبلیغات شده بود، با بسیاری از بیانیه‌ها و ادعاهای همگانی این گروه مبنی بر این‌که این گروه صرف به‌دنبال آزاد ساختن افغانستان از اشغال غربی‌ها است، تضاد دارد. در ویدیوی «مردان واقعی»، پیام طالبان به‌وضوح این بود که این گروه مدافع سرسخت اسلام و [جنگ آن‌ها] بخشی از جهاد جهانی است. در یک نقطه، سخنران گفت که هدف نهایی طالبان تاسیس یک دولت اسلامی در سطح جهان است. این سخنگو گفت: «هدف ما از تمام این مبارزات و تلاش‌ها تاسیس یک دولت اسلامی در روی زمین است». این جای تعجب ندارد، چون طالبان اغلب روابط نزدیک‌شان با گروه‌های جهادی جهانی را آشکار ساخته‌اند، مانند زمانی که علنا وفاداری‌شان به ایمن‌الظواهری، امیر القاعده، را پذیرفتند.

اردوگاه آموزشی جهادی‌ها در افغانستان
طالبان حداقل 10 اردوگاه آموزشی‌شان را از پایان سال 2014 بدین‌سو علنی ساخته‌اند. دیگر گروه‌های جهادی، از جمله القاعده، به‌خاطر اداره‌ی اردوگاه‌هایی در داخل افغانستان شناخته شده‌اند. در سال 2015، ایالات متحده بر یک اردوگاه القاعده در ولسوالی برمل در ولایت پکتیکا و دو اردوگاه دیگر در ولسوالی شورابک در ولایت قندهار حمله کردند. جنرال جان کمپبل، فرمانده نیروهای ایالات متحده در افغانستان، گفت که یکی از این اردوگاه‌ها بزرگترین اردوگاه در افغانستان از تهاجم ایالات متحده در سال 2001 بدین‌سو بود. القاعده نیز در ولایت‌های کنر و نورستان اردوگاه‌هایی داشته است. حکومت ایالات متحده در سال 2014 گفت که حرکت المجاهدین، یک گروه جهادی پاکستانی که متحد نزدیک القاعده است، «اردوگاه‌های آموزشی تروریستی را در شرق افغانستان اداره می‌کند». حزب اسلامی ترکستان، اتحادیه‌ی جهاد اسلامی و جماعت امام بخاری، یک گروه جهادی ازبک که در سوریه و افغانستان فعالیت دارد، همه ادعا کرده‌اند که در داخل افغانستان اردوگاه‌هایی را اداره می‌کنند. هم‌چنین، نیروهای ائتلاف بر اردوگاه‌های آموزشی انتحاری جنبش اسلامی ازبکستان در ولایت‌های سمنگان و سرپل حمله کرده‌اند.
اردوگاه‌های آموزشی‌یی که طالبان از ماه دسامبر 2014 تاکنون تبلیغات کرده‌اند:
دسامبر 2014: طالبان موجودیت یک اردوگاه آموزشی در ولایت فاریاب را اعلام کردند.
دسامبر 2014: اردوگاه خالد بن ولید در ولایت کنر.
جون 2015: گروه طالبان اردوگاه آموزشی «نیروهای ویژه»‌اش را تبلیغات کرد، موقعیت این اردوگاه افشا نشد.
اگست 2015: اردوگاه آموزشی شهید استاد عاصم در ولایت پکتیکا.
سپتامبر 2015: اردوگاه صلاح‌الدین ایوبی، موقعیت آن افشا نشد.
جولای 2016: اردوگاه آموزشی عمر بن خطاب در قندوز.
اکتوبر 2016: اردوگاه آموزشی جهاد عبدالله بن مبارک، محل آن افشا نشد.
نوامبر 2015: اردوگاه خالد بن ولید؛ موقعیت آن افشا نشد. به گفته‌ی طالبان، این اردوگاه 12 «شاخه» دارد.
نوامبر 2015: اردوگاه ابودجانه در ولایت سرپل. این اردوگاه یکی از شاخه‌های اردوگاه خالد بن ولید است.
جنوری 2017: اردوگاه آموزشی الفاروق، موقعیت آن افشا نشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *