والی هلمند: نمایندگان ایران با طالبان در گرمسیر دیدار کرده‌اند

اطلاعات روز: حیات‌الله حیات، والی هلمند می‌گوید براساس اطلاعات استخباراتی که در اختیار دارد، نمایندگان ایران با جنگجویان طالبان در این ولایت دیدار کرده‌اند.
آقای حیات به رسانه‌ها گفته است که این دیدار در ولسوالی گرمسیر انجام شده است.
حیات افزوده در کنار شهروندان ایران، شهروندان پاکستان نیز در دیدار با طالبان در ولسوالی گرمسیر حضور داشته‌اند. والی هلمند گفته که ریاست امنیت ملی در این مورد بررسی‌ها را آغاز کرده است و پس از ارزیابی دقیق امنیت ملی، جزئیات بیشتر با رسانه‌ها شریک خواهد شد.
آقای حیات افزوده که اخیراً مداخلات ایران و پاکستان در ولایت هلمند افزایش یافته است. به گفته‌ی او، موضوع آب هلمند یکی از علت‌های اصلی ناامنی‌های جاری و دخالت ایران در این ناامنی‌ها بوده و موضوع را اخیراً با رییس‌جمهور شریک ساخته‌اند.
به گفته‌ی او، تلاش‌های ایران نسبت به هر وقت دیگر افزایش یافته و برای جلوگیری از احداث تأسیسات بر دریای هلمند، به مخالفان مسلح دولت کمک‌های نظامی خود را بیشتر ساخته است.
از سوی دیگر والی هلمند گفته است که طالبان در حمله‌ی دو ماه پیش خود بر شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند از مزاییل ساخت ایران استفاده کرده‌اند: «ایران و پاکستان در امور داخلی کشور مداخله می‌کنند و در جنگ‌های اخیر این ولایت، طالبان، از مزاییل‌های ساخت ایران استفاده کرده‌اند.»
به گفته‌ی او، طالبان تقریباً ۴۲ میزایل را تنها بر مقام ولایت، مهمانخانه‌ی والی و خانه او پرتاب کرده ‌بوند و سه-چهار مزاییل که منفجر نشده، مارک ساخت ایران رویش زده شده است.
سفارت ایران در کابل در این مورد به رسانه‌ها معلوماتی نداده است.
اظهارت والی هلمند مبنی بر دخالت این کشور در امور افغانستان و حمایت از گروه طالبان در حالی‌ست که در ماه عقرب امسال آصف ننگ، والی فراه در غرب کشور نیز ایران متهم به حمایت از طالبان کرد و گفت که رهبران طالبان هم‌اکنون در شماری از شهرهای ایران زندگی می‌کنند و برای انجام فعالیت‌های هراس‌افگنانه به افغانستان می‌آیند.
او گفته بود: «ایرانیان دشمن بند بخش‌آباد استند و با تهیه‌ی جنگ‌افزار برای طالبان و حمایت از آنان، مانع ساخت این بند می‌شوند.»
بند بخش‌آباد در ولایت فراه موقعیت دارد و بیش از یک ماه پیش کار ساخت آن توسط یک شرکت ایتالیایی آغاز شد. ناصر مهری، سخن‌گوی والی فراه گفته است که همزمان با آغاز کار روی بند بخش‌آباد، ایران می‌خواهد که این برنامه‌ عملی نشود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *