جنازه‌ی سید احمد گیلانی در ننگرهار به خاک سپرده شد

اطلاعات روز: جنازه‌ی پیر سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح امروز (دوشنبه، چهارم دلو) با حضور مقام‌های دولتی در زادگاه آقای گیلانی در ولسوالی سرخ رود ولایت ننگرهار به خاک سپرده شد.
مراسم تشیع جنازه‌ی آقای گیلانی صبح دوشنبه با حضور رییس‌جمهور، مقام‌های دولتی، بزرگان سیاسی، اعضای خانواده‌ی گیلانی، سفیران شماری از کشورها و رهبران جهادی در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شد. نماز جنازه‌ی او نیز در ارگ به امامت عبدرب رسول سیاف ادا شد و سپس پیکر او به ننگرهار انتقال یافت.
رییس‌جمهور در سخنانش از خدمات و تلاش‎های گیلانی منحیث یک رهبر جهادی، رییس شورای عالی صلح و یک شخصیت روحانی به‌نیکی یاد کرد. آقای غنی گفت: «امروز وداع ما با شخصیتی است که ملت وی را به‌عنوان مصلح خود می‎پنداشت، شخصیتی که دارای ابعاد مختلف بود و بهترین اوصاف در وی جمع شده بود و از بهترین خصوصیات ملی و اسلامی ما نمایندگی می‎کرد.»
اعتدال‌گرایی یکی از ویژگی‌های آقای گیلانی بوده که آقای غنی به آن اشاره کرد.
او افزود که پیر گیلانی در بُعد ملی همیشه شخصیتی بود که «ما را با هم جمع و وصل می‎کرد و شخصیتی بود که هیچ گاهی باعث نزاع نگردید و یک کلمه‌ی منفی راجع به دیگران از نزدش شنیده نشده بود.»
رییس‌جمهور همچنان گفت امضای موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی از دست‌آوردهای است که در دوران ریاست گیلانی در شورای عالی صلح صورت گرفت.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی که در مراسم خاکسپاری آقای گیلانی در ننگرهار شرکت کرده است، از کارنامه‌های وی به نیکی یاد و تأکید کرد که تلاش‌های دولت افغانستان برای آوردن صلح و ثبات در کشور ادامه خواهد داشت.
آقای عبدالله درگذشت آقای گیلانی را ضایعه‌ی بزرگی برای دولت افغانستان عنوان کرده، افزود که تامین صلح و امنیت در کشور از آرمان‌های شهید برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح و پیرسید احمد گیلانی بوده است.
آقای گیلانی «پیر» طریقت صوفیه‌ی قادریه در افغانستان دانسته می‌شد و دارای نفوذ مذهبی در میان پیروانش بود. گیلانی در ماه فبروری سال ۲۰۱۶ به‌عنوان رییس‌شورای عالی صلح معرفی شد.
سید احمد گیلانی متولد ۱۹۳۲ در ولسوالی سرخ‌رود ولایت ننگرهار بود و نسبتش به عبدالقادر گیلانی بنیانگذار طریقت قادریه می‌رسد. آقای گیلانی مدرک لیسانس را از دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل داشت و در سال ۱۹۵۲ با عادله نواسه‌ی حبیب‌الله خان، پادشاه پیشین افغانستان ازدواج کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *