1955؛ تلفات داعش در یک سال در افغانستان

اطلاعات روز: قدم‌شاه شهیم، رییس ستاد ارتش می‌گوید در یک سال گذشته 1955 عضو داعش در سراسر افغانستان کشته شده‌اند.
آقای شهیم به روز شنبه در یک نشست خبری با معین ارشد امنیتی وزارت داخله گفت علاوه بر اعضای افغان گروه داعش، 11 ازبکستانی، 8 عرب، 7 چیچینی، 4 چینایی و 4 تاجیکستانی نیز شامل این کشته‌شدگان بوده‌اند.
رییس ستاد ارتش گفت از زمان ظهور گروه داعش در کشور در دو سال پیش، برنامه‌های نظامی بزرگی برای از بین بردن آن به اجرا گذاشته شده و در نتیجه فعالیت داعش در چند منطقه‌ی دو ولایت زابل در جنوب و ننگرهار در شرق محدود شده است.
جنرال عبدالرحمان رحمان، معین ارشد امنیتی وزارت داخله نیز در این نشست گفت که شماری از قوماندانان مهم داعش نیز کشته شده‌اند.
به گفته‌ی وی، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در برابر تمام گروه‌های تروریستی، چه داخلی و منطقوی و جهانی، مبارزه می‌کنند و تعهد از بین این گروه‌ها را دارند.
او گفت: «به اساس پالیسی که دو سال قبل در برابر گروه‌های تروریستی، به‌خصوص داعش ساخته شده است ضرباتی که به آن اشاره شد را دیده‌اند.»
این مقام وزارت داخله تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان بدون در نظر گرفتن کدام تفاوت، در برابر تمام گروه‌های تروریستی یکسان عمل کرده و بعد از این نیز این کار را انجام می‌دهند.

افغانستان قربانی تروریسم؛ 40 تا 50 حمله‌ی تروریستی در روز
قدم‌شاه شهیم در نشست روز شنبه همچنان گفت که روزانه بیش از چهل تا پنجاه حمله‌ی تروریستی از سوی دشمنان مردم افغانستان، تروریسم بین‌المللی و شبکه‌های جنایتکار در سراسر افغانستان انجام می‌شود.
او گفت: «متأسفانه مردم افغانستان قربانی می‌دهند. افغانستان یک کشور قربانی تروریسم است نه حامی تروریسم و مردم حامی تروریسم را می‌شناسند.»

طالبان مادر تمام گروه‌های تروریستی
قدم‌شاه شهیم همچنان در بخشی از صبحت‌های خود گفت که طالبان حامی و پناه‌دهنده‌ی اصلی گروه‌های تروریستی در افغانستان است.
او گفت: «طالبان را مادر اصلی تمام گروه‌های تروریستی می‌دانیم، اعم از القاعده، داعش، تی‌تی‌پی و دیگر گروه‌های تروریستی همه و همه در دامن طالبان پرورش یافته‌اند.»
این مقام وزارت دفاع هشدار می‌دهد کشورهایی که تصمیم دارند طالبان را حمایت کنند اشتباه گذشته را یکبار دیگر تکرار می‌کنند.
آقای شهیم گفت: «کسانی که در گذشته اشتباه کردند و طالبان را تقویت کردند و یا بی‌تفاوت بودند شما متوجه هستید که ضربات جبران‌ناپذیری را متحمل شدند. متاسفانه در این اواخر تعدادی از افراد، گروه‌ها و کشورها می‌خواهند تا طالبان را تقویت کنند و به آن‌ها مشروعیت بدهند. این‌ها اشتباه‌شان را تکرار می‌کنند.»

استقبال از لیست پاکستان
روز جمعه مقام‌های ارتش پاکستان از ارایه‌ی فهرست نام 76 تروریست به مقامات سفارت افغانستان خبر داده و از افغانستان خواسته‌اند تا در برابر آنان اقدام کند.
آقای شهیم می‌گوید افغانستان از هرگونه اسناد ارایه‌شده استقبال نموده و در مورد آن تحقیق می‌کند.
او گفت: «راجع به لیست ۷۶ نفری که پاکستانی‌ها خواسته‌اند، ما هم لیست‌های زیادی را به پاکستانی‌ها داده‌ایم و منتظر اقدامات عملی هستیم. پاکستانی‌ها یا هر کسی که لیست تروریستان را به ما تسلیم دهد، ما از آن استقبال می‌کنیم و در مورد آن تحقیق می‌نماییم.»
به گفته‌ی رییس ستاد ارتش، پاکستان در گذشته و در حال حاضر به اسناد و مدارکی که افغانستان ارایه کرده تاکنون هیچ‌گونه اقدامی نکرده است.

آمادگی برای پاسخ دادن به اعمال نظامیان پاکستان
در طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از پرتاب صدها راکت از سوی نظامیان پاکستان بر ولسوالی لعل‌پور در ننگرهار و شماری از مناطق شرقی کشور منتشر شد. اکنون رییس ستاد ارتش هم می‌گوید نظامیان پاکستان از یک هفته به این‌طرف بخش‌هایی از ولایت شرقی را مورد حملات موشکی قرار داده‌اند.
آقای شهیم افزود: «پاکستانی‌ها با بی‌شرمی تمام از یک هفته بدین‌سو بخش‌های شرقی کشور را مورد ضربات توپ‌چی قرارداده‌اند، اما حکومت از طریق مراجع دیپلماتیک این قضیه را پی‌گیری می‌کند ولی اگر این روند نتیجه نداد، آماده‌ی هرگونه پاسخ‌دهی به این اعمال نظامیان پاکستان هستیم.»
این گفته‌ها پس از آن مطرح می‌شود که یک حمله‌ی انتحاری در زیارتی در ایالت سند پاکستان به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت. به دنبال آن پاکستان مرز تورخم و سپین بولدک را به‌دلیل آن‌چه مسایل امنیتی گفته‌اند، برای عابرین و تجار افغان بست.
در تازه‌ترین واکنش‌ها به تنش میان افغانستان و پاکستان، ناتو گفته است که تنش‌های مرزی میان دو کشور خطرساز است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *