افغانستان در کنفرانس امنیتی مونیخ؛ اهمیت کم، سخنرانی محکم

کنفرانس سالانه‌ی امنیتی مونیخ با اشتراک بیشتر از 100 مقام بلندپایه از رؤسای جمهور تا وزرای دفاع و خارجه پایان یافت. این کنفرانس سالانه در مونیخ آلمان به‌منظور بحث و گفت‌وگو بر سر امنیت جهانی و رایزنی‌های سیاسی میان کشورها برگزار می‌گردد. سال گذشته مسأله‌ی افغانستان یکی از موضوعات اصلی این کنفرانس بود. امسال اما، مسأله‌ی افغانستان در حاشیه‌ی بحث‌هایی چون آینده‌ی ناتو، نظم جدید جهانی، ایران، روسیه و امریکا قرار داشت.
هرچند که اشتراک‌کنندگان این کنفرانس در نشست امسال به مساله‌ی افغانستان توجه چندانی نکردند، نمایندگان دولت افغانستان در حاشیه‌ی این کنفرانس دیدارهای متفاوتی با مقامات شماری از کشورهای منطقه و جهان انجام دادند و دولت افغانستان با اتحادیه‌ی اروپا یک توافق‌نامه را نیز به امضا رساند.
کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی برگزار شد که حمله‌ی تروریستی بر زیارت شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان، بهانه‌یی را برای مقامات پاکستان فراهم کرد تا با استفاده از این فرصت، اتهاماتی را علیه همکاری دولت افغانستان با تروریستان پاکستانی مطرح کند و در این راستا در اقدامات عجولانه مرزهای افغانستان و پاکستان را برای مدت نامعلومی بستند و برخلاف عرف دیپلماتیک، دیپلمات‌های افغان را احضارکردند. اقدامات پاکستان حتا به این موارد نیز خلاصه نشد، بنا بر گزارش رسانه‌های پاکستانی نظامیان این کشور در داخل قلمرو افغانستان دست به عملیات نطامی زدند و دو ولایت کنر و جلال‌آباد در طی دو روز گذشته شاهد فرودآمدن صدها راکت پاکستانی بوده است.
با توجه به این واقعیت که افغانستان در حاشیه‌ی کنفرانس امنیتی مونیخ قرار داشت و توجه خاصی روی این کشور در این کنفرانس وجود نداشت و همچنان با توجه به حملات تروریستی در پاکستان و واکنش تند دولت آن علیه افغانستان، آنچه اما مهم بود، سخنرانی خوب رییس‌جمهور غنی بود. غنی در این کنفرانس برخلاف سخنرانی‌های قبلی‌اش، سنجیده و مستدل و مرتبط سخن گفت. برای اولین‌بار سخنرانی غنی از لحاظ فرم و شکل و پیوست منطقی قابل تأمل بود و مهم‌تر از آن روایتی بود که رییس‌جمهور در کنفرانس امنیتی مونیخ از وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان ارائه کرد.
غنی با ابراز این‌که افغانستان نقطه‌ی شروع مبارزه با 20 گروه تروریستی است که امریکا و ناتو آنان را فهرست کرده‌اند، روایت روشنی از وضعیت امنیتی افغانستان و چالش سخت حکومت افغانستان برای مبارزه با تروریزم ابراز داشت. حضور 20 گروه تروریستی فعال در خاک افغانستان به‌تنهایی چالش سختی برای دولت نوپا و نیروهای امنیتی بدون امکانات است. حمایت‌های روشن دولت‌ها از این گروه‌های تروریستی مأموریت دولت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور برای مبارزه با تروریزم را دشوار می‌کند.
غنی از اهمیت مبارزه با تروریزم سخن گفت و بر دسترسی وسیع گروه‌های تروریستی به منابع اقتصادی و حمایت‌های دولتی اشاره کرد. او با درخواست روشن از این‌که مبارزه با تروریزم تنها با تلاش جمعی و مداوم ممکن است، جنگ علیه تروریزم در افغانستان را تلاشی برای تقویت امنیت جهانی عنوان کرد. مبارزه‌ی نیروهای امنیتی افغانستان با 20 گروه تروریستی هرچند که برای بقای دولت افغانستان است، اما واقعیت روشن دیگر این است که نیروهای امنیتی افغانستان در کنار تلاش برای حفظ دولت در خط مقدم نبرد سخت برای امنیت منطقوی و جهانی نیز قرار دارد.
نبردی که از یک‌طرف به‌دلیل حضور گروه‌های تروریستی متعدد سخت است و از جانب دیگر این جنگ براساس سخنان رییس‌جمهور با «حمایت دولت» سخت‌تر نیز شده است. اشاره‌ی رییس‌جمهور به حمایت دولتی از تروریزم و یادآوری از موج حملات انتحاری در شهرهای مختلف افغانستان و اخیراً در ایالت سند پاکستان، منطق رسمی دولت پاکستان برای تفکیک تروریزم و طالبان به «خوب و بد» را آشکارا هدف گرفت و رییس‌جمهور به‌دنبال تلاش‌های دیپلماتیک برای خلق فشار بیشتر بر پاکستان در آستانه‌یی که حملات راکتی آن کشور بر خاک افغانستان جریان دارد، منطق «تروریزم خوب و تروریزم بد» را به چالش کشاند.
بنابراین، سخنان رییس‌جمهور غنی در کنفرانس امنیتی مونیخ و مشخصاً روایتی که آقای غنی در این کنفرانس از وضعیت امنیتی افغانستان در قالب خطرات موجود تروریستی در این کشور، تلاش‌های استوار نیروهای امنیتی برای مبارزه با آن، ضرورت تلاش دسته‌جمعی برای مبارزه با تروریزم، حمایت از افغانستان و جنگ آن علیه تروریزم و در نهایت نشانه‌گرفتن حمایت دولتی از تروریزم در افغانستان و خوب و بد کردن تروریستان؛ ارائه کرد، امیدوارکننده و مثبت بود.
انتظار می‌رود که این روایت روشن برای اشتراک‌کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ اهمیت مبارزه با تروریزم در افغانستان و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را آشکار سازد و جهان برای تأمین بهتر امنیت جهانی از دولت افغانستان درجنگ علیه گروه‌های تروریستی متعدد و دولت‌های حامی آن‌ها سهم مناسبی در این مبارزه‌ی ضروری برای جهان امن‌تر بگیرند و اهمیت مبارزات نیروهای امنیتی افغانستان و قربانی شدن مردم افغانستان برای کاستن از خطرتروریزم در جهان درک شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *