بایومتریک داوطلبان امتحان کانکور آغاز شد

اطلاعات روز: وزارت تحصیلات عالی کشور از مجهز شدن روند ملی امتحانات کانکور با سیستم بایومتریک برای نخستین بار خبر داده و می‌گوید پس از این از مداخله اشخاص غیرقانونی به‌صورت قطع جلوگیری می‌شود.
این سیستم امروز، دوشنبه در دانشگاه پولی‌تخنیک کابل افتتاح شده و بایومتریک اولین گروه داوطلبان امتحان کانکور جمع‌آوری شد.
فریده مومند، سرپرست وزارت تحصیلات عالی تطبیق این سیستم را در روند امتحان کانکور یک دستاورد باارزش و نویدی برای دولت، وزارت تحصیلات و جوانان شامل در این روند خواند و گفت با تطبیق این سیستم امتحان کانکور نسبت به سال گذشته شفافیت بیشتر را دارا خواهد بود.
به گفته‌ی خانم مومند پس از این تنها آن‌عده داوطلبانی که بایومتریک می‌شوند، می‌توانند شامل امتحان شوند و جلو افرادی که تلاش می‌کنند به جای دیگران امتحان بدهند، گرفته می‌شود.
او گفت نه تنها داوطلبان کانکور در این روند بایومتریک می‌شوند بلکه پس از معرفی به نهادهای تحصیلی نیز به اساس همین سیستم شناخته خواهند شد.
قرار است اطلاعات بایومتریک حدود 200 هزار داوطلب امتحان کانکور برای امتحان پیشرو ثبت شود. گرفتن نشان انگشت، عکس چشم و اطلاعات شخصی دیگر شامل این روند می‌شود.

مومند:پس از تنها داوطلبانی که بایومتریک می‌شوند، می‌توانند شامل امتحان شوند

فریده مومند همچنان گفت که این سیستم در سال جاری در تمام ولایات کشور تطبیق گردیده و به اساس کدهای تعیین شده داوطلبان می‌توانند شامل امتحان شوند.
این سیستم به حمایت سفارت امریکا و برنامه USWDP ایجاد شده و در حال حاضر به همکاری برنامه حمایت از دانشگاه و انکشاف نیروی بشری 30 پایه جمکت (آله بایومتریک) و دو پایه ماشین چاپ کارت رنگه به ریاست امتحان کانکور خریداری شده است.
خانم مومند همچنان از افزایش شمولیت دختران در نهادهای تحصیلی در کانکور سال گذشته یاد کرد و گفت رقم سه هزار سیت برای جذب دختران در سال گذشته در سال جاری به پنج هزار تن افزایش خواهد یافت.
وزارت تحصیلات عالی درحالی از بایومتریک شدن داوطلبان کانکور خبر می‌دهد که روند کانکور همه سال پیش از این با مشکلات زیادی به همراه بوده است.
پیش از همه ساله امتحان کانکور در ختم سال اخذ می‌شد اما چندی پیش سخن‌گوی وزارت تحصیلات اعلام کرد که براساس تصویب کابینه دولت قرار است بعد از این امتحان کانکور از 25 حوت آغاز و در ماه سرطان سال بعدی ختم شود. نتایج کانکور در ماه اسد اعلام می‌شود.