روز بازگشت؛ نور و دوستم به دفتر و نامه‌ی حکومت به اسلام‌آباد

اطلاعات روز: دیروز (دوشنبه، 2 حوت) سه خبر در افغانستان بازتاب گسترده‌یی داشت. در آغاز وزارت خارجه از سپردن نامه‌یی حاوی لیست مراکز فعال تروریستی در خاک پاکستان به اسلام‌آباد خبر داد، سپس خبر بازگشت دوستم به دفتر کارش و شام خبر تقرر عطا محمد نور به‌حیث والی بحث منتشر شد.
وزارت خارجه کشور نامه‌یی را که حاوی لیست 32 مرکز آموزشی تروریستی که علیه افغانستان در خاک پاکستان فعالیت دارند، به مقامات پاکستانی تسلیم نموده است.
این وزارت با نشر خبرنامه‌یی گفته است که این نامه امروز توسط سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به مقامات پاکستان تسلیم داده شده و از آنان خواسته شده تا علیه این مراکز اقدام کنند.
وزارت خارجه گفته است که علاوه بر لیست این مراکز آموزشی، نام 85 نفر از مقامات و رهبری طالبان و سایر گروه‌های تروریستی به شمول شبکه حقانی که مسئول انجام جنایت علیه مردم افغانستان بوده‌اند، تکراراً به پاکستان تسلیم داده شده تا پاکستان در دستگیری و تسلیم‌دهی آنان به دولت افغانستان اقدام کنند.
در خبرنامه‌ی این وزارت آمده است: «قابل ذکر است که پاسخ ابتدایی مقامات پاکستان در برابر این لیست‌ها، صبح امروز مثبت بوده و ما امیدواریم در خصوص آن اقدامات عملی صورت گیرد.»
به گفته‌ی وزارت خارجه، دولت افغانستان یکبار دیگر می‌خواهد تا با حکومت پاکستان به‌طور مشترک، مخصوصاً در چهارچوب گروه هماهنگی چهارجانبه در مورد لیست‌ها و نگرانی‌های دو کشور مسئولانه اقدام و بحث نماید.
در خبرنامه آمده است که دولت افغانستان تاکید می‌کند درصورتی که خشونت‌ها در برابر مردم افغانستان ادامه پیدا کند، حکومت افغانستان به تلاش‌های خود در خصوص تعذیرات بیشتر علیه گروه‌های تروریستی و حامیان شان از طریق میکانیزم‌های بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل، اقدام خواهد کرد.
وزارت خارجه افغانستان درحالی این نامه را به اسلام‌آباد تسلیم می‌کند که به روز جمعه و به دنبال یک حمله‌ی انتحاری در ایالت سند پاکستان، ارتش پاکستان اعلام کرد لیست 76 تروریستی را به افغانستان سپرده است که در خاک افغانستان پنهان شده‌اند.

دوستم به دفتر کارش بازگشت
جنرال عبدالرشید دوستم، معاون نخست رییس جمهور به تاریخ 11 اکتوبر سال گذشته میلادی/ 20 میزان سال جاری خورشیدی برای چندمین بار کابل را به قصد شمال ترک کرد.
سفر آخری دوستم در شمال کشور این‌بار بیشتر خبرساز شد. دلیلش این بود: او به روز جمعه، پنجم قوس زمانی که هزاران نفر مشغول تماشای بزکشی در جوزجان بودند، احمد ایشچی، یک هم‌بازی دوران کودکی خودش را لت و کوب کرد.
پس از آن جنرال دوستم ادعا کرد ایشچی را لت و کوب نکرده بلکه مسئولان امنیتی او را در رابطه به تمویل مخالفین و دست داشتن در ناامنی‌های پی در پی در ولایت جوزجان بازداشت کرده‌اند.
اما در اواخر ماه قوس ایشچی به کابل آمد و این بار ادعا کرد جنرال دوستم پس از لت و کوب، تلاش کرد بر وی تجاوز کند و به ده محافظش دستور داد تا آنان نیز بالای ایشچی تجاوز کنند.
او در آن زمان گفته بود که سربازان و محافظان دوستم با اسلحه محل نزدیک به مقعدش را پاره کرده و خود شان وانمود می‌کردند که بر وی تجاوز می‌کنند و فیلم می‌گرفتند.
پس از آن نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان و سفارت‌های امریکا و بریتانیا، کمیسیون حقوق بشر و شماری دیگر از نهادها از رفتار جنرال دوستم با ایشچی ابراز نگرانی کرده و خواستار تحقیق همه جانبه شدند.
ارگ ریاست جمهوری پس از آن بیانیه‌یی را صادر کرد که در آن به بررسی ادعای ایشچی از طریق نهادهای قضایی یاد شده بود.
به تاریخ 26 قوس سال جاری دادستانی کل هم اعلام کرد که کار بررسی ادعای ایشچی علیه جنرال دوستم را آغاز کرده است.
بعدتر دادستانی کل حکم بازداشت 9 محافظ جنرال دوستم را صادر کرد و وزارت داخله برای بازداشت این افراد آمادگی‌اش را اعلام کرد.
سپس به تاریخ 8 دلو این نهاد گفت پس از تکمیل شدن تحقیقات از وزارت داخله خواستار بازداشت این افراد شده اما وزارت داخله تا بحال اقدام نکرده است.
وزارت داخله اما گفته بود که محافظان آقای دوستم در اداره امنیت ملی و در بخش رجال برجسته ثبت هستند.
جنرال دوستم پیش از 20 میزان نیز چندین بار به شمال رفته بود و فرماندهی جنگ در برابر تروریستان را به عهده گرفته بود. امروز اما پس از چهار ماه از آخرین سفرش به شمال آقای دوستم دوباره به دفتر کارش در معاونت اول بازگشته است.
نزدیکان آقای دوستم گفته‌اند او پیش از چاشت روز دوشنبه در دفتر کارش با شماری از مشاورانش ملاقات کرده است.
پس از چاشت همین روز نیز جنرال دوستم با جمعی از نمایندگان مجلس نمایندگان، مشاوران معاونت اول، متنفذین و بزرگان برای گرامیداشت از کشته شدن سفیر و پنج دیپلمات امارات متحده‌ی عربی به سفارت امارات در کابل رفت.

رییس جمهور حکم تقرر عطا محمد نور به‌حیث والی بلخ را صادر کرد
رییس جمهور اشرف غنی با صدور حکمی تقرر عطا محمد نور را به‌حیث والی ولایت بلخ منظور کرده است.
در این حکم آمده است: «به تاسی از حکم فقره (۱۳) ماده شصت و چهارم قانون اساسی کشور، و به‌منظور استفاده از تجارب و اندوخته‌های اهل خبره در امر حکومتداری محلی، تعیین سترجنرال عطا محمد نور را به حیث والی ولایت بلخ منظور می‌نمایم.»
عطا محمد نور پیش از این به حیث سرپرست ولایت بلخ ایفای وظیفه می‌کرد. او دو سال قبل توسط رییس جمهور به عنوان بخشی از برکناری دسته جمهی والی‌های تمام ۳۴ ولایت، از مقام ولایت بلخ برکنار شد.
آقای نور یکی از حامیان اصلی عبدالله عبدالله در انتخابات ۱۳۹۳ بود و پس از آن هرازگاهی از تیرگی روابط میان او و رییس جمهور غنی گزارش شد.
او در اواسط حمل امسال گفته بود که کسی نمی‌تواند به زور او را برکنار کند. او گفته بود: «رییس جمهور باید به من تصدیق نامه بدهد.»
اخیراً آقای نور از ولایت بلخ به کابل آمد و مذاکراتی را با رییس جمهور آغاز کرد. پس از آن او گفت دیگر به توانایی‌های عبدالله عبدالله باور ندارد و به همین دلیل او مذاکرات مستقیم را با رییس جمهور شروع کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *