ایتالیا برای کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان چهار میلیون یورو به افغانستان کمک کرد

اطلاعات روز: افغانستان و ایتالیا توافق‌نامه‌یی را به امضا رسانده‌اند که براساس آن ایتالیا 4 میلیون یورو برای کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان به افغانستان کمک می‌کند.
وزارت مالیه با نشر این خبر گفته است که توافق‌نامه‌ی کمک بلاعوض امروز، 3 حوت، میان اکلیل حکیمی وزیر مالیه، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه و روبرتوکانتون، سفیر ایتالیا در کابل امضا شده است.
به گفته‌ی وزارت مالیه این پول قرار است توسط وزارت صحت عامه در ولایت‌های کابل و هرات جهت تقویت انستیتیوت‌های صحی، بخش قلبی برای اطفال، بازسازی شعبه‌ی جراحی شفاخانه صحت طفل اندرا گاندی و فراهم‌آوری برنامه‌های آموزشی صحی به مصرف برسد.
این تفاهم‌نامه درحالی امضا می‌شود که یک گزارش تازه‌ی وزارت صحت عامه و اداره احصاییه مرکزی نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مادران در سال 1394 در افغانستان افزایش یافته است اما مرگ و میر کودکان کاهش.
وزیر صحت عامه هفته‌ی گذشته در نشستی گفت یافته‌های ما دو چیز را نشان می‌دهد، یکی کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال و دیگر افزایش مرگ و میر مادران؛ باوجود خوش‌بینی‌ها مرگ و میر مادران نگران کننده است.
هرچند آمار دقیقی در این نشست ارایه نشد اما گفته شد که نبود تغذیه درست، عدم دسترسی مادران به معلومات صحی، ازدواج‌های پیش از وقت و خشونت‌های خانوادگی از دلایل افزایش مرگ و میر مادران است.
براساس راهبرد وزارت صحت عامه باید تا سال 2020 تعداد مرگ و میر مادران از 327 نفر به 250 نفر در هر یک صد هزار ولادت زنده کاهش یابد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *