تاکید حزب جمعیت اسلامی بر تغییر نظام ریاستی به پارلمانی

اطلاعات روز: صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان و سرپرست وزارت خارجه کشور می‌گوید حزب جمعیت اسلامی به‌خاطر تحقق واقعی مشارکت ملی همه‌ی شهروندان در قدرت، نظام پارلمانی را بهترین شیوه‌ی حکومت‌داری می‌داند.
به گفته‌ی او این حزب برای آن تلاش کرده و پس از این نیز تلاش خواهد کرد.
آقای ربانی که امروز در جمع اعضای سازمان جوانان جمعیت اسلامی افغانستان صحبت می‌کرد، گفت سه سال قبل براساس باور جمعیت اسلامی به همین اصل، توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی امضا شد. او گفت: «ما به هدف تقویت پایه‌های مشروعیت نظام، در این حکومت مشارکتی سهم گرفتیم تا این هدف کلان خویش را دنبال کنیم و بتوانیم با برگزاری لوی جرگه تعدیل قانون اساسی، در این راستا گام برداریم.»
او گفت باید اعتراف کنیم که در عملی سازی توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی موفق نبوده‌ایم اما این به این معنا نیست که از مطالبه‌ی مردمی صرف نظر کرده باشیم.
رییس حزب جمعیت اسلامی تشکیل ریاست اجراییه را گامی در راستای توزیع افقی قدرت خوانده اما گفت این گام آخرین ایستگاه در این راستا نیست. وی افزود: «مثل گذشته، برسر موضع خویش مستحکم ایستاد هستیم تا با عملی سازی کامل موافقت‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی، ساختار نظام متمرکز را که به یقین در صورت تداومش منتج به خودکامگی می‌شود، به یک ساختار غیر متمرکز، تغییر بدهیم.»
آقای ربانی همچنان گفت مخالفان نظام پارلمانی فکر نکنند که ما با سهیم شدن در حکومت، از خواست و مطالبه مردمی دست کشیده‌ایم زیرا این خواست برای کسب قدرت و کرسی حکومتی مطرح نشده است که با تصدی کرسی‌های حکومتی، از آن مطالبه چشم‌پوشی شود.
سرپرست وزارت خارجه حضور حزب جمعیت اسلامی در نظام کنونی را هدیه و بخشش نه بلکه نتیجه‌ی قربانی‌های گذشتگان این حزب خواند و گفت حضور این حزب در نظام پیگیری اهداف آن است و اگر نیاز باشد بازهم این حزب قربانی خواهد داد.
تغییر نظام ریاستی در افغانستان مخالفان خود را نیز دارد. مخالفان تغییر نظام بر این باور هستند که درصورت تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی، وحدت ملی در افغانستان رعایت نمی‌شود. پیشتر انور الحق احدی گفته بود که نظام فعلی برای حفظ یکپارچگی افغانستان مهم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *